Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

NWT: "Public service-bolagen kommer att vältra sig i pengar"

Publicerad: 20 Juni 2018, 07:17

Foto: Wikimedia Commons

NWT riktar kritik mot public service-kommittén, Facebook testar nya autostarter och Hall Media gör en Dagens Nyheter. Det är några nyheterna i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterFacebookPeter WolodarskiNWTGoogle

Hård kritik mot public service-kommittén

”Public service-bolagen kommer att formligen kunna vältra sig i pengar framöver, och det kommer inte att ges några större begränsningar av vilket innehåll de skall sända”, skriver NWT på ledarplats idag apropå public service-kommitténs slutbetänkande.

Tidningen kritiserar utredningens förslag att public service-bolagen – SR, SVT och UR – kommer att få 8,5 miljarder kronor årligen och en årlig uppräkning om 2 procent från år 2020. Utöver detta ska public service-bolagen få ett ytterligare tillskott på 166 miljoner kronor – de pengar som tidigare gick till Radiotjänst.

”Detta är i sig en sorts illojalkonkurrens med andra medieföretag som lever under betydligt tuffare villkor på en snabbt föränderlig marknad”, skriver NWT och fortsätter:

”Många tidningar har det svårt och det kommer att bli värre om och när konjunkturen går ned och omvandlingstrycket ökar. Några sådana hänsyn behöver inte public service ta. De kan fortsätta hösta in sina miljarder, och det under mer än ett decennium, en smärre evighet i de här sammanhangen.”

NWT riktar också kritik mot att utredningen inte diskuterar vilken uppgift som public service-bolagen ska ha – och att de borgerliga partiernas representanter i utredningen har gått med på det.

”Det kommer bolagen att få bestämma själva och då kommer de garanterat att fortsätta göra allt mellan himmel och jord. Lekprogram, melodifestivaler och dokusåpor kommer även framöver att finnas i utbudet trots att dessa programtyper med fördel kunde hänvisas till de kommersiella kanalerna”, skriver NWT.

Facebook börjar med autostartad reklam i Messenger

När användaren scrollar över videon startar den automatiskt. Det är det nya greppet i den fortsatta kommersialiseringen av Facebook mest personliga kanal, skriver Adage.com.

Den autostartade reklamen i Messenger kommer att synas i inbox-sektionen, där användarna ser listan över deras meddelanden från sina kontakter.

Den nya reklamlösningen rullas ut försiktigt till delar av Messengers 1,3 miljarder aktiva användare. Facebook kommer därefter utvärdera reaktionerna.

Google lanserar podcast-app

Google lanserade under tisdagen Google Podcasts – en egenutvecklad app för poddar. Google skriver i Play-butiken att Android-användare nu kan upptäcka och lyssna på poddar från hela världen på ett nytt sätt.

”Du kan prenumerera på vilket program som helst gratis. Du kan även ladda ned avsnitt och lyssna offline. Allt du lyssnar på synkroniseras automatiskt med alla enheter så att du kan pausa på en enhet och lyssna vidare på en annan med hjälp av Google-assistenten”.

Google Podcasts är den första egenutvecklade podd-appen från Google sedan Google Listen som skrotades 2012. Sedan dess har användarna fått nöja sig med Google Play Music eller appar från andra tillverkare.

Google bedömer att företaget kommer att få hundratals miljoner nya lyssnare världen över.

“Det finns fortfarande massor av utrymme för tillväxt när det gäller poddlyssnandet, säger Zack Reneau-Wedeen, produktchef på Google, till The Verge.

Wired är positiv till Google Podcasts i en recension.

”En väldigt lovande start”, skriver tidningen, och konstaterar att den nya appen kan sätta ytterligare fart på hela podcastindustrin.

Hall Media gör som DN – ger unga gratis journalistik

Dagens Nyheter gick förra veckan ut och erbjöd alla unga mellan 18 och 25 år fri tillgång till DN digitalt fram till valet.

– Val är demokratins högtidsstund och det är viktigt att hålla sig informerad. Särskilt viktigt är det att de som röstar för första gången har enkel tillgång till kunskap om samhället, säger DN:s chefredaktör Peter Wolodarski till den egna tidningen.

Nu väljer Hall Media – med tidningar som Jönköpings-Posten, Värnamo Nyheter och Smålands-Tidningen – att följa DN:s exempel. Under sommaren får förstagångsväljarna möjlighet att läsa Hall Medias e-tidningar och all premiumjournalistik i appen utan kostnad.

– För oss är det viktigt att så många som möjligt är så väl upplysta som möjligt för att kunna göra sitt val, säger Marie Johansson Flyckt, ansvarig utgivare, till JP.se.

Beslutet välkomnas av Peter Wolodarski.

”Kul, hoppas fler tidningar hakar på! Ju fler unga som testar att prenumerera digitalt, desto bättre för alla. 6000 personer mellan 18 och 25 har hoppat på DN:s erbjudande sen i fredags morse”, skrev han på Twitter på tisdagen.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.