Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Ny arbetsmarknad för duktiga journalister”

Publicerad: 14 mars 2012, 12:36

Håkan Lövström, ny ordförande för Sveriges uppdragspublicister.

Journalisterna får kicken – och går till kundtidningsbranschen. Där är det högtryck. – Det är spännande att vara ordförande för en av de mest vitala branscherna inom mediesektorn, säger Håkan Lövström, vd för Noriska Tidningsbolaget och ny bas för Sveriges Uppdragspublicister.


Ämnen i artikeln:

Sveriges UppdragspublicisterNordiska TidningsbolagetHåkan Lövström

Det är deppigt för journalisterna i den "vanliga" tidningsbranschen med nedskärningar på löpande band.

Då är det desto roligare för medarbetarna hos medieföretagen som sysslar med uppdragsproduktion.

Håkan Lövström
, med kvällstidningsbakgrund, är vd för Nordiska Tidningsbolaget – ett av företagen inom kundtidningsbranschen som går som tåget.

Nu har han valts till ordförande för branschorganisationen Sveriges Uppdragspublicister. Han efterträder Christofer Fager som nyligen blev multimiljonär när hans Tidningskompaniet köptes av Bonnier Tidskrifters Spoon för 80-100 miljoner kronor.

–      De senaste veckornas affärer med uppköpen av Tidningskompaniet och OTW visar att fokus i mediebranschen nu ligger på vår verksamhet, säger Håkan Lövström och fortsätter.

–  Antalet aktörer inom vår bransch ökar stadigt och våra produkter ses numera som några av de mest stabila för frilansare och andra aktörer.

Både antalet medlemmar i Sveriges Uppdragspublicister och omsättningen bland företagen ökar. Under 2012 ökade branschens omsättning med 12,5 procent.

–  Det är spännande att vara ordförande för en av de mest vitala branscherna inom mediesektorn. Allt fler företag och organisationer har förstått att det är de trovärdiga historierna kring deras verksamhet som ger en långsiktig effekt. Inom detta område är det vi som jobbar med redaktionell kommunikation som har expertisen, säger Håkan Lövström.

– Vi är tränade i att veta hur en målgrupp vill läsa, se eller höra för att de ska ta till sig informationen. Allt fler av våra kunder börjar dessutom inse att det är dumt att spendera en stor del av budgeten på kampanjer som har en väldigt kort livstid. Istället tar de hjälp av oss för att kunna skapa sin egen mediekanal och få en långsiktig effekt.

Många journalister som drabbats av nedbemanningar har den senaste tiden gått till jobb inom uppdragsproduktion.

– Vi som kommer från journalistiken är ju experterna på detta. Och det är väl alldeles utmärkt att vi höjer kvaliteten på kundkommunikationen samtidigt som det också öppnas för en ny arbetsmarknad för duktiga journalister.

Nya styrelsen för Sveriges Uppdragspublicister:

Håkan Lövström, Nordiska Tidningsbolaget, ordförande

Calle Ericsson, Appelberg, vice ordförande

Lena Loheim Kangevik, Bee Production

Marcus Olofsson, OTW Communication

Kerstin Danasten, Intellecta Publicisterna

Christofer Fager, Spoon

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.