Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag23.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Ny data: Så mycket spenderar Trump på Facebook-annonser

Publicerad: 24 oktober 2018, 06:28

Donald Trump är storkund hos Facebook, Apple planerar inför Netflix-konkurrent och dagensmedia.se får ny design. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FacebookDonald Trump

Under tisdagskvällen avslöjade Facebook den exakta summan som kandidater och intressegrupper köpt politiska annonser för sedan i maj. Det hela rör sig om transparens inför det amerikanska mellanårsvalet, skriver Adage.

Texasdemokraten Beto O'Rourke, som ställer upp mot Ted Cruz, har lagt mest pengar av alla på plattformen: 5,3 miljoner dollar för 6000 annonser.

Även Donald Trump har öppnat plånboken. Facebooks data visar att han annonserar under två konton: "Trump Make America Great Again Committee" och "Donald J. Trump for President". Tillsammans har de två kontona spenderat 4,8 miljoner dollar på 100 000 annonser sedan i maj. Det är 20 gånger fler annonser än Beto O'Rourke.

Totalt har 256 miljoner dollar spenderats för totalt 1,7 miljoner politiska annonser sedan i maj. Totalt räknar Facebook med att tjäna mer än 50 miljarder dollar totalt i annonsintäkter. Med andra ord är de politiska annonsinvesteringarna relativt futtiga i jämförelse.

Apple planerar för Netflix-konkurrent
Apple ska lansera en betaltv-tjänst nästa år, rapporterar The Information. Sajten har pratat med tre källor som har insyn i planerna. De menar att den kommande prenumerationstjänsten ska lanseras i mer än 100 länder. Initialt ska den släppas i USA under första halvan av nästa år och sedan ska den rullas ut globalt.

Ikoniska maskotar får mustasch
Få kan ha missat det så kallade Movember – en internationell kampanj som äger rum i november varje år för att uppmärksamma manssjukdomar, i synnerhet prostatacancer. Nu går flera välkända varumärken ihop med The Movember Foundation för att kasta ljus på kampanjen. Och de gör det på ett lite speciellt sätt. Ikoniska varumärkesmaskotar som exempelvis Jolly Green Giant, Mr. Peanut och Mr. Monopol får nu mustasch. Det skriver Adweek.

Dagens Media får ny kostym
Dagens Media och Medievärlden har flyttat in hos Resumé efter uppköpet av Bonnier Business Media som offentliggjordes i somras. Nu får sajten dagensmedia.se nytt utseende. Det kommer efter att tidningen nyligen lanserat Dagens Media Insikt. In och kika!

Även Facebook Messenger har fått ny design
En betydligt mindre rörig Messenger. Det är syftet när Facebook sjösätter en redesign av sin meddelande-app Messenger. I stället för nio flikar har man nu exempelvis dragit ner till tre.

– Det här är en ny grund som vi kommer att kunna bygga betydligt snabbare, bättre och mer kraftfulla funktioner på, säger Messenger-chefen Stan Chudnovsky, enligt Engadget.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

FacebookDonald Trump

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.