Media
Ny förlust för Politism – personalkostnaderna högre än intäkterna
Publicerad: 16 augusti 2016, 09:39
Politism har en uttalad vänsterprofil på sitt innehåll. Foto: Skärmdump
UPPDATERAD. Opinionssajten Politism drog in mindre pengar i fjol än under startåret och går med miljonförlust. Nu krävs nya pengar för att hålla bolaget flytande.
– Det är uppenbart att vi har lägre intäkter än vad vi själva skulle ha önskat, säger chefredaktör Eric Rosén
FT
Fredrik Thambert
Politism är en "antirasistisk, feministisk, maktkritisk sajt som arbetar för ökad jämlikhet". Så står det i förvaltningsberättelsen till årsredovisningen för 2015. Lönsam är den emellertid inte.
Förra året drog Politism in blygsamma 1,16 miljoner kronor. Det är lägre än 2014 års omsättning på 1,189 miljoner – trots att bolaget grundades i mars det året och att verksamheten där startade i september. Det innebär att Politism gjorde en förlust på 3,2 miljoner kronor förra året (jämfört med -3,4 miljoner 2014).
Även om kostnaderna för att utveckla sajten har minskat väsentligt har kostnaderna för innehåll istället ökat. Dessutom ligger personalkostnaden för de båda chefredaktörerna Eric Rosén och Margret Atladottir på närmare 1,7 miljoner kronor – vilket alltså är mer än vad som tjänades in.
Politism ägs till 49 procent av Schibsted och resterande 51 procent av de fackliga organisationerna LO och Kommunal. Vid starten 2014 gick de in med 6 miljoner kronor i bolaget. I fjol pumpade de in ytterligare en miljon i aktieägartillskott för att täcka upp för förlusten. Men det egna kapitalet är i det färska bokslutet reducerat från 2,6 miljoner till 324.000 kronor, vilket betyder att nya pengar krävs för att hålla verksamheten flytande framåt.
Politisms chefredaktör Eric Rosén menar dock att sajten brottas med samma problem som alla andra.
– Det är uppenbart att vi har lägre intäkter än vad vi själva skulle ha önskat. Men det är ett problem som går igen hos många i mediebranschen, säger han.
Han vänder sig också mot formuleringen att bolaget drog in mer under 2014. Politism startade i själva verket redan 2013, men bolagiserades först några månader in på det kommande året.
– 2014 blev vi ett bolag efter att ha haft verksamhet en tid. Det är snarare så att de intäkterna egentligen är för helåret. Så de ligger i princip still under 2015.
Politisms intäkter vilar på två ben: dels klassisk bannerannonsering, dels native advertising.
– Det senare går bättre än den traditionella bannermarkanden som är allt mindre intressant. Även det är inget unikt för oss, menar Eric Rosén.
Att minska kostnaderna från nuvarande nivå ser han dock inte som ett gångbart alternativ.
– Det som kostar är i princip bara innehåll som är den centrala delen i Politism. Det är omöjligt att skära i den kostnaden och att fortsätta vara relevant.
När sajten lanserades sa Aftonbladets politiska chefredaktör Karin Pettersson att "kvartalskapitalismens hårda regler gäller" och att Politism därmed också hade vinstkrav på sig. Eric Rosén hävdar att det fortfarande gäller.
– Ambitionen är att vi ska visa svarta siffror. Men få startups levererar det från start. Erfarenheten från andra är att sådant tar tid.
Vad är planen framåt?
– Att fortsätta utveckla och ständigt förnya oss, både vad gäller innehåll och distribution. Förstagångsväljarna i nästa val var bara 15-16 år i förra valrörelsen. De kommunicerar på ett annat sätt och är intresserade av helt andra frågor. Vi vill nå ut till dem samtidigt som vi är relevanta för de som är i min ålder.
Politism bytte nyligen även styrelse. Annika Söderberg (Schibsted), Tobias Gerdås LO) och Cecilia Eklund (Kommunal) har avgått. De ersätts av Andreas Aspegren (Aftonbladet), Karin Hagman (Kommunal) och Nina Andersson (LO).
Uppdatering: Tidigare skrev vi att ordföranden Karin Pettersson lämnat styrelsen. Det visade sig inte stämma.