Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Ny form för Al Dente

Publicerad: 25 juni 2013, 07:50

Syftet med redesignen är både att hitta nya målgrupper och att befintliga prenumeranter ska känna att magasinet utvecklas


Bakom den nya formen, som görs ett drygt år efter att första numret kom ut, står contentbyrån Glory Days Media som även projektleder och säljer magasinets annonser.  ­

‐ Vi ville att magasinet skulle kännas genuint italienskt. Innehållet kommer från italienska hjärtan men formen var inte rättvis innehållet säger Art Director Love Eneroth. Därför tog vi ett rejält grepp om formen och har nu gått igenom allt från typografin till hur fotograferna arbetar.

Syftet med den nya formen är dels att attrahera nya målgrupper och ge befintliga prenumeranter en starkare upplevelse av Italien. Klimatet för magasin har hårdnat senaste åren och enligt Oscar Johansson som är projektledare på Glory Days Media finns det all anledning att stå på tå.

‐ Det finns inget utrymme för magasin som inte håller måttet, både läsare och annonsörer är kräsna vilket gör att den här typen av utveckling är nödvändig, säger han.

Al Dente kommer ut fyra gånger per år, både via prenumeration och Interpress. Bakom magasinet står Samantha Santambrogio från Milano som håller kurser i italiensk matlagning sedan tio år tillbaka.

Krister Berntsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.