Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Ny försäljningsdirektör på Carlsberg

Publicerad: 2 januari 2012, 14:13

Robert Tham.

Carlsberg har hittat en ny försäljningsdirektör: Robert Tham – senast vd på Fondberg & Co.


Ämnen i artikeln:

Carlsberg

Han tillträder sin nya tjänst som försäljningsdirektör för restaurangmarknaden på Carlsberg Sverige från och med den 3 januari:

– Carlsberg har haft en oerhört intressant utveckling under de senaste tio åren. Så med tanke på min erfarenhet inom dryckesbranschen känns det lite som att komma tillbaka till sitt fadershus, säger Robert Tham.

Han refererar bland annat till att Carlsberg köpte Orkla för tio år sedan och bytte namn till Carlsberg Sverige. Sedan dess har man gjort ett bra jobb med att pränta in både företagsnamnet och dess produkter i folks medvetande, resonerar Robert Tham:

– Man har exempelvis förvaltat Pepsis produktportfölj på ett mycket bra sätt.

Han vet vad han talar om. Han har bland annat erfarenhet av ledande befattningar inom Coca Cola Sverige. Att han nu väljer att gå från ett mindre familjeföretag till ett riktigt storföretag har sin naturliga förklaring:

– Att jobba i familjeföretag har sin charm, men det finns också en hel del utmaningar att tackla. Jag fick ett städjobb och sådant är tufft. Jag ville tillbaka till bolag där det finns struktur och ordning. Och detta har jag redan märkt av i de kontakter som jag har haft med Carlsberg, säger Robert Tham.

I och med att han inte börjat nya jobbet än kan han inte i detalj redogöra för vad hans utmaningar består i.

Men han har redan en egen idé om vad han vill försöka åstadkomma:

– Carlsberg har en 49,8-procentig marknadsandel på öl inom restaurangsidan, men inte inom soft drinks, vatten och cider och på det området borde det gå att åstadkomma en del, säger Robert Tham.

Som försäljningsdirektör inom Carlsberg restaurang får han även ansvar för events och festivaler. Sammantaget rör det sig om 150 produkter. Han räknar även med att ha möjlighet att påverka reklamarbetet i viss mån:

– Jag ansvarar för all kundrelaterad marknadsföring – det vill säga exempelvis restauranger, medan en kollega – Paul Davies – är ansvarig för all konsumentrelaterad marknadsföring. Men vi jobbar nära varandra så jag räknar med att bli delaktig i vissa reklaminriktade projekt, säger Robert Tham.

Varför har man inte riktigt nått ända fram vad gäller soft drinks, cider och vatten tror du?
– Jag är för dåligt insatt i detta. Jag vill också poängtera att vad gäller just den biten så är det bara en egen tanke som jag har, säger Robert Tham.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Carlsberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.