Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Ny marknadschef på Mitsubishi Motors

Publicerad: 19 december 2007, 13:51

Niclas Larsered, vd för det egna företaget Non Stop kommunikation, lämnar företaget efter 20 år och blir ny marknadschef på Mitsubishi Motors.


Niclas Larsered

Niclas Larsered, 42, blir i januari ny marknadschef på Mitsubishi Motors. Han har de senaste 20 åren drivit det egna företaget Non Stop kommunikation. Sedan fyra dagar tillbaka har ruljangsen där tagits över av Stefan Lidén.

Resume.se ringde upp Niclas Larsered och frågade om hans syn på sig själv och branschen.

Vad kör du själv för bil?
– Mitsubishi faktiskt. Jag har haft Mitsubishi ett par gånger tidigare och nu inför min nya tjänst har jag fått en igen.

Vilken är den senaste trenden för att marknadsföra bilar?
– Det vet jag inte riktigt. Rörelse i bilden är viktigt.

Vad behöver varumärket Mitsubishi Motors idag?
– De behöver kommunicera sina produkter mycket mer. Hittills har de fokuserat mycket på varumärket Mitsubishi och det tycker jag är fel fokus.

Hur ser du på historien med de stoppade reklamfilmerna om Action Jackson med tidigare i år?
– jag vet ingenting om turerna och har inga kommentarer kring det. Filmerna var underhållande men jag lägger ingen värdering i det.

Är det filmer som du kan tänkas göra framöver?
– De filmerna byggde mer varumärket och min ståndpunkt är att vi ska visa mer produkter.

Du har tidigare varit vd för Non Stop kommunikation. Varför valde du nu den andra sidan?
– Jag har haft mitt företag i 20 år och såg det här som en stor utmaning. Jag känner också företagets vd Thomas Holm och tror att vi kan åstadkomma enormt mycket tillsammans.

På vilket sett påverkar det dig idag att ha jobbat med reklam tidigare?
– Jag har jobbat med återförsäljarnät på bilsidan de senaste 10 åren. Även om jag aldrig jobbat med Mitsubishi vet jag hur de tänker. Dessutom har jag haft eget företag och vet vad det innebär.

Vilka egenskaper bör en bra marknadschef ha?
– Lyhörd, flexibel, social och målinriktad.

Vilka av dessa besitter du själv?
– Kan inte säga annat än alla, ha ha.

Vad får man som marknadschef absolut inte göra?
– Stänga av öron och ögon för dem som man jobbar med.

Vilket yrke drömde du om som liten?
– Polis. Jag är uppvuxen med två föräldrar som båda var poliser så jag var väll ganska påverkad av det.

Hur lyder ditt nyårslöfte för 2008?
– Jag brukar inte ge några löften. Man greppar bara efter så stora saker att det brukar bli svårt att genomföra dem. Ska jag säga något blir det nog det klassiska att börja träna mer.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.