Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag01.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Ny mätning: De går bäst på sociala medier

Publicerad: 8 Februari 2018, 13:07

Flera av de stora svenska medierna tappar i januari. Det visar en färsk ranking över mediehusens genomslag på sociala medier. Januarimätningen är den första i Resumés nya samarbete med bolaget Storyclash.


Ämnen i artikeln:

TwitterInstagramFacebookAftonbladetYoutubeExpressenNewsner

Med start i dag inleder Resumé ett samarbete med Storyclash Insights, ett österrikiskt bolag som mäter interaktioner i sociala medier världen över. I rankingen över svenska medier sammanvägs antalet interaktioner på Facebook, Twitter, Youtube och Instagram – där Facebook givetvis står för den överlägset största delen av engagemanget. Nedan kan ni se hur januari utgjorde ett kraftigt tapp jämfört med december för flera av de största aktörerna.

*
Ta del av mätningen här.

Expressen är fortfarande störst när det kommer till interaktioner i sociala medier och under januarimånaden gick Aftonbladet om Newsner och klättrade till en andra plats på listan. Gemensamt för de tre medier som engagerar mest på sociala meder är att de alla tappar stort, -8.3, -6,9 respektive -22,2 procent. Av Expressens 3.475.360 totala interaktioner i januari stod Facebook för drygt 90 procent (3,144,460). Under januari har kvällstidningen tappat omkring -7,5 procent på Facebook (-244 020 interaktioner).

För Newsners del stod Facebook för hela 99,6 procent av interaktionerna under januarimånaden. Tappet på Facebook för sajten landade på -22,4 procent (-710 127 interaktioner). Noterbart i sammanhanget är att Newsner till skilnnad från Aftonbladet och Expressen är sepererade från sina under varumärken (Sportbilbeln etc.)

För Aftonbladet minskade Facebook-interaktionerna med -10,6 procent (-233,290 interaktioner).

Några som gick mot strömmen och ökade sitt sociala engagemang starkt i januarimörkret är bland annat SVT Sport, Fotbollskanalen och Dagens Industri.

Resumé kommer varje månad att presentera nya siffror från Storyclash Insights för att följa utvecklingen och vilka konsekvenser Facebooks förändringar får för svenska mediehus.  Sociala medier-rankingen bygger på samlad data över gilla-markeringar, delningar och kommentarer från artiklar och rörligt material.

– Det är intressanta med den svenska marknaden är att artiklar engagerar väldigt bra. I nästan alla andra länder får bilder och rörligt material ett större genomslag. Men i Sverige är engagemanget för artiklar väldigt starkt just nu, säger Manuel Brosch marknadschef för Storyclash i en kommentar.

Mer om Storyclash går att läsa här. Här kan finns mätningarna för december och november.

*Det inbäddade diagrammet är inte synligt för Safari-användare i mobilen. Ta del av januarimätningen här.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.