Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Ny mätning visar rekordår för medieinvesteringarna globalt

Publicerad: 14 juni 2021, 11:09

Fotbolls-EM och OS driver upp medieinvesteringarna i de traditionella kanalerna, men det är fortfarande den digitala annonsboomen som driver utvecklingen.


Ämnen i artikeln:

Medieinvesteringar

Den globala reklammarknaden förväntas växa med 14 procent procent under 2021, till en rekordhög nivå. Bakomliggande faktorer är en världsekonomi på väg ut ur en pandemin och en sommar med flera stora sportevenemang. Rapporten som tagits fram av IPG-byrån Magna, spår att medieinvesteringarna kommer att öka med 78 miljarder dollar till 657 miljarder dollar. Det skriver Financial Times.

Magna förväntar sig att den största delen av de nya utgifterna kommer att handla om digital reklam, där Google och Facebook är de dominerande aktörerna.

Prognosen för ett 15-procentigt uppsving på den amerikanska marknaden är den högsta på fyra decennier och är en ökning med 9 procentenheter jämfört med Magnas senaste prognos.

Den snabba övergången till digitala plattformar under pandemiåret begränsade minskningen av de totala globala medieinvesteringarna 2020 till bara 2,5 procent.

Enligt rapporten kommer e-handeln och den digitala annonsboomen fortsätta under resten av 2020. Digital reklam förväntas växa med 20 procent, vilket motsvarar cirka 64 procent av den totala annonsförsäljningen 2021.

Traditionella reklammedier som print, utomhus och radio kommer at återgå till tillväxt, men i mer blygsam takt på 3 procent.

En sommar med sport, inklusive fotbolls-EM och OS i Japan, kommer att hjälpa traditionell tv, med högre priser som kompenserar för fallande publikantal. 

Medieinvesteringarna förväntas öka på samtliga 70 annonsmarknader runtom i världen som kontinuerligt mäts av Magna. Storbritannien leder vägen med en 16,8 procent följt av Kina med 16 procent och Brasilien med 15,2 procent.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Medieinvesteringar

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.