Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Ny papperstidning född

Publicerad: 11 november 2009, 14:48

Portugal är en usel tidningsmarknad. Den har blivit ännu värre med digitalisering och lågkonjunktur. Då startar industrikoncernen Lena Group dagstidningen ”i” på papper. Nu förklarar redaktören varför i kan överleva.


Det finns tre seriösa dagstidningar i Portugal. Störst är Público med en upplaga på 37 000 exemplar. Sedan diktaturtiden, som avslutades 1973, har dagtidningar haft dåligt rykte i Portugal.

Och i dag läser portugiserna, liksom alla andra, allt mer nyheter på nätet. Bara i år har printannonseringen gått ned med 40 procent.

Att då, i en tid när dagstidningar läggs ned på löpande band, starta en ny dagstidning kan uppfattas som våghalsigt om inte dumdristigt.

Men bara genom att vara djärv att starta i, som i informação, har man på fyra månder fått 16 000 läsare och är därmed Portugals tredje största dagstidning.

– Det finns mycket liv kvar i printmarknaden. Idén är att expandera i till andra medier, säger i:s chefredaktör Martim Avillez Figueiredo, till New York Times.

Inte nog med att man startat dagstidning, man bryter även alla regler för hur en dagstidning är uppbyggd. Vilket kan förklara den relativa framgången och chansen att överleva.

• Tidningen har magasinsformat och förstasidan är utformad som en magasinsetta.

• Nyheter har en underordnad betydelse, det får läsarna på nätet ändå påpekar Avillez Figueiredo, och i stället kommer opinion och analyser först i tidningen. De följs av blandade nyheter om politik, näringsliv och allmänna nyheter.

Tidningen avslutas med ett block där kultur, nöje och sport blandas.

– Vi utgår från hur läsarna tänker, inte hur redaktörer tänker eller hur redaktionen är organiserad, säger Avillez Figueiredo och hävdar att det finns forskning som visar att läsare struntar i sektionsindelning utan letar mest efter intressanta rubriker.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.