Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Ny sportplattform ska ge fansen full access till spelare och klubbar

Publicerad: 29 Augusti 2017, 14:49

Sportlib har redan spelat in 120 dagars material med AIK.

Foto: Anders Henriksson / Wikimedia Commons

Den nya sportplattformen Sportlib ska ge fansen full tillgång till livet bakom kulisserna i sportvärlden.


Ämnen i artikeln:

Fotografiska

Imorgon går den nya plattformen Sportlib live. Målet med plattformen är att ge hängivna fans full access till spelarna och klubbarna i deras hjärtan. Med hjälp av dagliga videouppdateringar kommer fansen få följa med in i omklädningsrum och taktikförberedelser men även få en inblick i spelarnas privatliv.

– Vi ser att stjärnkulten är större än någonsin. Samtidigt upplever vi att sportjournalistiken inte längre kommer stjärnorna och klubbarna in på livet. Mycket kommunikation sker idag via presskonferenser och utskick medan fans idag vill veta exakt allt om sina idoler, berättar Niclas Andersson, tidigare Expressen-journalist och en av initiativtagarna till projektet.

Bakom Sportlib står även den tidigare Expressen-journalisten Thomas Pettersson samt medieproducenten Ronnie Larsson. Investerare är Pricerunner-grundaren Kristofer Arwin, riskkapitalisten Jörgen Bladh och Fotografiskas grundare Per Broman. Även det franska sporträttighetsföretaget Lagardere Sports finns med i bilden, något Niclas Andersson hoppas ska leda till internationell expansion.

Än så länge är ett pilotprojekt i samarbete med AIK inspelat. Sportlib har följt klubben och dess spelare i 120 dagar, material som kommer att finnas på plattformen från start.

– Tittarna får följa med Rikard Norling (AIK:s tränare reds. anm) när han motiverar startelvor, när de assisterande analyserar matcher, när Björn Wesström (AIK:s sportchef reds. anm) åker till Argentina och så vidare. Det är inte alltid den sexigaste av tv-produktioner men styrkan ligger i hur nära man kommer klubben. Ett fan är inget man är 90 minuter i veckan, man vill ha konstanta uppdateringar även när det inte är match, förklarar Niclas Andersson.

Månadsavgiften, som ligger på 99 kronor, delas mellan Sportlib och den klubb (FollowUs) eller idrottare (FollowMe) kunderna väljer att följa.

– Taktiken när vi säljer abonnemang är inte att sälja det som en komplett sportkanal utan kunden tar ett beslut utifrån sitt speciella särintresse. Det övriga materialet kommer som en bonus, fortsätter Niclas Andersson.

Sportlib kommer även erbjuda prenumeranterna en uppsättning sportdokumentärer producerade av det australiensiska företaget Inverleigh. Även livesport från mindre ligor kommer att erbjudas.

Hur långt ligger ni i förhandlingar med andra klubbar än AIK?

Än så länge vill vi satsa på bevakningen av AIK och visa att vi kan leverera en riktigt bra produkt. Vi har även skrivit ett letter of intent med en rad andra klubbar och idrottare. Genom Lagardere vet vi också att en rad internationella klubbar följer utveckingen och är redo att hoppa på om det visar sig fungera.

Rent journalistiskt. hur tar ni beslut om vad som publiceras när produktionen är ett samarbete med en klubb eller idrottare? Vad händer om det uppstår situationer de inte vill offentliggöra?

Det är givet att sådana situationer kommer att uppstå, vi gör inga anspråk på att vara en granskande journalistisk enhet utan publiceringar sker i samförstånd med klubben/idrottaren. Samtidigt är flera av grundarna gamla kvällstidningsjournalister, att producera någon form av tillrättalagd propaganda ligger inte i våra gener.

– Under inspelningen med AIK uppstod exempelvis en situation där en spelare utsattes för mutförsök, något som ledde till stor medieuppståndelse. Då upplevde jag att AIK förstod värdet i att visa upp hur diskussionerna inom en klubben går i en sådan situation och jag tror även att det är material som fansen uppskattar.

Marknadsföring kommer till en början att huvudsakligen ske via klubbarnas/idrottarnas egna kanaler men en rad erbjudanden för olika grupper kommer även presenteras.

– Vid lanseringen kommer det möjligen se lite tunt ut då vi än så länge bara har AIK-materialet inspelat men under hösten kommer bredden på materialet att utökas med både livesport och dokumentärer, avslutar Andersson.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

Fotografiska

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.