Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Ny stark ”Hair riot”-kampanj på nätet

Publicerad: 5 februari 2014, 08:57

Nour El Refais omdiskuterade behåring.

”Hair riot”-kampanjen från i fjol har fått en uppföljare. Detta efter att programledaren Nour El Refai kritiserats för sina orakade armhålor i Melodifestivalen.


Ämnen i artikeln:

Melodifestivalen

Melodifestivalen har nu orsakat två behåringsstormar. I fjol blev det stor debatt efter att en kvinnlig åskådare synts med hår under armarna i bild. Då startades en ”hair riot”-kampanj för kvinnors rätt till egna val.

Efter att Nour El Refai stolt visade upp sina orakade armhålor under årets första deltävling väcktes återigen starka känslor.

Bland annat twittrade SD-politikern William Hahne: ”Jag betackar mig för orakade armhålor på bästa sändningstid”.

Nu sprids en uppföljningskampanj på hair riot-temat. Initiativtagare är
31-åriga Zandra Hedlund som startat en ”2.0-version” av kampanjen. På bara ett dyng anslöt sig 1 000 Facebook-användare, skriver Metro.

Med hashtagen #hairriot läggs nu mängder av orakade armhålor ut till allmän beskådan i sociala medier, som ett statement.

– Det är ett bra sätt att att belysa problemet med att folk anser sig ha  rätt att uttrycka åsikter över hur andra människor gör med sina  kroppar, säger Zandra Hedlund, till Metro.

Hon menar att ”alla har rätt att välja att inte raka sig utan att bli ifrågasatta”.

Nour El Refais svar på hårkritiken har redan blivit klassiskt:

– Det växer ut där. Det var inte jag som kom på det. Det är evolutionen.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Melodifestivalen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.