Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Ny studie: ”Galen värdering av Facebook”

Publicerad: 14 maj 2012, 06:45

Uppsala-forskaren Håkan Selg varnar för en ny it-bubbla i och med värderingen av Facebook.

Foto: Pressbild.

Facebook ska börsnoteras i maj och företaget värderas till nära 100 miljarder dollar. Aktien är redan övertecknat, men nu varnar forskaren Håkan Selg vid Uppsala universitet för en ny IT-bubbla. En ny studie visar nämligen att Facebook kan få svårt att tjäna stora pengar på direktreklam.


Ämnen i artikeln:

Facebook

– Olika aktörer har ett intresse av att prata upp värderingen.  Investerare tvekar samtidigt som de är rädda för att missa tåget, säger  Håkan Selg på insitutionen för informationstekologi vid Uppsala  universitet till DI.

Facebook har idag över 900 miljoner användare och 500 av dessa är aktiva varje dag.

En studie från Uppsala universitet visar dock att få lägger ut så mycket information att tala om.

Facebook värderas nyligen till 28-35 dollar per aktie, vilket när det  gäller den högre kursen skulle ge ett marknadsvärde på 96 miljarder  dollar.

Håkan Selg är skeptisk och menar att det är ytterst svårt att värdera den här typen av företag.

Han ställer sig också tveksam till hur mycket Facebook egentligen kan  få ut av satsningar på direktreklam. Inte minst för att studien visar  att det finns en återhållsamhet bland användarna att lämna ifrån sig  privat information:
– Och när det blir allt tydligare att de uppgifter som jag själv  delar med mig av genererar en viss typ av reklam, som jag inte tycker  om, är det rimligt att jag och andra användare begränsar den personliga  informationen, säger Håkan Selg.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.