Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Ny studie: Hälften får sina nyheter från sociala medier

Publicerad: 15 juni 2016, 05:41

Facebook blir allt mer dominant nyhetsförmedlare.

Foto: Stocksnap

Användare föredrar algoritmer framför redaktörer, Stanley Sjöberg portas från Facebook efter Orlando-kommentar och Twitter köper in sig i Soundcloud. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TwitterFacebook

Ny studie: Hälften får sina nyheter från sociala medier
Primärt Facebook, men även andra sociala kanaler, stärker sin roll sin distributör av nyheter. Det visar studien Digital news report som görs av Reuters institute for the study of journalism vid Oxforduniversitetet, rapporterar DN. I undersökningen ingår 50 000 internetanvändare i 26 länder. Hälften av alla uppger de får sina nyheter från sociala medier.
– Vad vi ser är en perfekt storm. Sociala medier som nyhetskälla har ökat kraftigt det senaste året. Påfallande är att folk inte längre använder sociala medier bara för att upptäcka nyheter, utan också börjar förlita sig på dem mycket mer, säger rapportens huvudförfattare Nic Newman till DN.

Resultatet ligger i linje med liknande undersökningar som gjorts i Sverige. Störst förändring sker förstås bland de unga. Mer än en fjärdedel av 18-24-åringarna globalt svarar att sociala medier är deras huvudsakliga nyhetskälla, vilket för första gången är mer än tv.

En annan intressant detalj är att fler föredrar ett algoritmstyrt nyhetsurval jämfört med ett som gjorts av en mänsklig redaktör (36 mot 30 procent). I synnerhet om algoritmen baseras på personlig läshistorik.

Glädjande nog för svensk del visar studien att medierna här tycks lyckas bättre än sina internationella kollegor med att ta betalt för innehåll på nätet. 20 procent uppger att de batalar för nyheter här, jämfört med knappt 10 procent i de engelskspråkiga länderna.

Twitter går in i Soundcloud
I går kväll avslöjade techsajten Recode att svenska Soundcloud får in Twitter som storägare. Det sociala nätverket pumpar in cirka 70 miljoner dollar vilket motsvarar nästan 600 miljoner kronor. Ytterligare 30 miljoner dollar ska komma in från andra investerare. Twitters vd Jack Dorsey bekräftar investeringen men vill inte ger några ytterligare detaljer.  

Svenska pastorn portas från Facebook
Den frikyrklige pastorn Stanley Sjöberg är en öppen motståndare till bland annat Pride och samkönade äktenskap. Efter terrordådet på gayklubben i Orlando, där 50 personer miste sitt liv, skrev han en starkt ifrågasatt status på Facebook:
"Fortsätter "pridekulturen" att provocera kommer det som hänt i Orlando att upprepas i stad efter stad, land efter land", skrev han bland annat.
Nu har Facebook tagit bort inte bara statusen – utan hela Stanley Sjöbergs konto.
– Nu är jag nedstängd. Självklart bråkar jag inte om det. Då har jag gjort mitt på Facebook. Det är en knockout, säger han till Expressen.

Filip & Fredriks film hotas efter SF-skandalen
Efter turerna i SF Studios, som ledde till att vd:n Jonas Fors tvingades lämna, har fått samarbetspartnern Film i Väst att gå i taket. De hotar nu att dra sig ur pågående storproduktioner om de inte går med på att minska sina marginaler, rapporterar SVT.
Bland de hotade filmerna finns "Tårtgeneralen" i regi av komikerduon Filip Hammar och Fredrik Wikingsson samt nyfilmatiseringen av Vilhelm Mobergs klassiker "Utvandrarna" i regi av Daniel Espinosa, skriver DI.

Facebooks nya annonser vet vilka affärer du besökt
Att veta vilka annonser som ger effekt i termer av faktisk försäljning är svårt. Särskilt när det gäller fysisk handel. Men Facebook gör ett försök genom deras nya uppdatering där annonsörer kan lägga till sina butiker på en interaktiv karta. När användare är i närheten kan de mötas av en annons om var butiken finns. I efterhand kan Facebook leverera data om hur många som såg annonsen och sedan hur många som besökte butiken, skriver Recode.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

TwitterFacebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.