Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Ny tågordning: Redaktörer rapporterar direkt till vd

Publicerad: 4 November 2013, 07:54

Joe Ripp, vd på Time Inc.

Förlaget Time Inc har dragit igång ett initiativ som innebär att redaktörerna inte längre ska rapportera till chefredaktören, utan till förlagets vd Joe Ripp. Han hävdar att upplägget inte på något sätt undergräver det journalistiska arbetet.


Ämnen i artikeln:

Sports IllustratedTime

Time ger ut tidningen med samma namn, People, Sports Illustrated och Fortune.

Joe Ripp räknar med att omstruktureringen ska göra Time mer innovativt och entreprenöriellt, enligt Adage.

– Vi  ska inte bara respektera våra traditioner på ett enormt sätt, utan  också se till företaget går framåt”, säger Joe Ripp till Adage.

Time har också utsett en innehållschef, Norm Pearlstine, i och med förändringen.

–  Rent krasst så är det här upplägget mer förenligt med inte bara print,  utan även digitalt, utsändningar och hela mediebiten, säger han till  Adage.

Times annonsintäkter föll med 5 procent under det andra  kvartalet i förhållande till det andra kvartalet förra året.   Prenumerationsintäkterna sjönk med 7 procent, enligt Adage.

Konkurrerande  tidningsförlag som Conde Nast och Hearst uppger så gott som samtliga  redaktörer fortfarande rapporterar till sina redaktionschefer och  chefredaktörer inte cheferna för själva affärsverksamheten, enigt Adage.

Time  Inc har meddelat att utnämningen av Norm Pearlstine, som tidigare har  varit chefredaktör vid förlaget innan han gick över till Carlyle-gruppen  och därefter blev innehållsansvarig på Bloomberg i fem år blir en  hörnsten i det nya upplägget.

– Våra redaktörer har fortfarande fullt  ansvar för sitt eget innehåll…men genom den nya strukturen med ett  partnerskap mellan affärsbiten och redaktörsdelen får  vi möjlighet att  skapa mer innovationer i en ny medievärld.”

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Sports IllustratedTime

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.