Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Ny Teknik och Di om Orvesto-ökningen

Publicerad: 16 September 2015, 07:33

Peter Fellman, Di, och Susanna Baltscheffsky, Ny Teknik.

Foto: Joey Abraityté/Press

Ny Teknik och Dagens industri ökar i senaste Orvesto Näringsliv. Ny Teknik går dessutom om Di i räckvidd. Chefredaktörerna Susanna Baltscheffsky och Peter Fellman berättar om läget.


Ämnen i artikeln:

Ny TeknikPeter FellmanOrvesto NäringslivSusanna BaltscheffskyDagens Industri

Ny Teknik, som utkommer med 40 nummer per år, har en räckvidd på 214 000 i senaste Orvesto Näringsliv. Det är en ökning med nio procent.

– Vi har jobbat hårt i flera år för att höja kvalitén på artiklarna både i tidning och på webben. Vi har sett till att bevaka och dra fram nyheter som vi tror har ett allmänintresse - även utanför våra prenumeranters engagemang – som andra nyhetsmedier har plockat upp och creddat oss på. Det gäller bland annat olika sätt av övervakning inom it, säger chefredaktör Susanna Baltscheffsky.

Har Ny Teknik tappat sin nördighet?
– Vår kärnmålgrupp i Sverige är civilingenjörerna. Vi har 156 000 prenumeranter och de flesta är civilingenjörer. De vill ha teknikdjup och skulle vi överge dem för att bli bredare så skulle vi inte ha några prenumeranter kvar. Men vi försöker ha en riktigt bra, säljbar nyhet i varje nummer. Det är en balansgång och ibland kanske vi är lite för ytliga, men vi har inte mottagit några klagomål.

Antalet kvinnliga läsare ökar från 40 000 till 50 000. Ett viktigt mål, enligt Susanna Baltscheffsky.

– De kvinnliga ingenjörerna syns inte så mycket i medier. Vi har haft ett projekt sedan årsskiftet att lyfta fram dem. Inte minst för att tidningen ska vara mer angelägen för kvinnor. Det gör mig därför extra glad att vi ökar här.

Peter Fellman och Dagens industri får denna gång se sig besegrade av Ny Teknik. Di hade en räckvidd på 212 000 läsare.

– Kul att Ny Teknik tar ett sådant skutt men jag har svårt att säga något om det. Jag noterar samtidigt att Svenska Dagbladet tappar mot oss ganska rejält både i den breda tidningen och i näringsliv, säger han.

Alla Di:s produkter gick bra. Varför?
– Det är roligt att vara i topp i alla delar. Dessa siffror går ju dock lite upp och ner. Vi ökar tack vare att alla jobbar stenhårt med innehåll och försäljning. Vår prenumerationsbas och stock ser bra ut. Vi jobbar hårt på en förflyttning till digitalt och ökar även våra digitala prenumeranter, säger Peter Fellman.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.