Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Ny Teknik ska in mer i samhällsdebatten”

Publicerad: 10 Januari 2012, 15:27

Mats Engström.

Mats Engström har blivit utsedd till ny chefredaktör för Ny Teknik. – Jag har haft Ny Teknik som favorittidning i många år, säger han.


Ämnen i artikeln:

Ny TeknikUnionenAftonbladet

Han kommer närmast från en roll som samhällspolitisk chef på fackförbundet Unionen.

Varför valde du att hoppa på jobbet?
– Jag har både civilingenjörsutbildad och journalistutbildad och Ny Teknik är ett starkt varumärke med många duktiga medarbetare. Så det var naturligt för mig att säga ja till jobbet, säger Mats Engström.

Han tycker att Ny Teknik av idag håller hög kvalitet. Inte minst vad gäller medarbetarnas kunskapsnivå. Den stora utmaningen ligger snarare i att förändra tidningen till det nya medielandskapet.

Mats Engström tillträder i mars. Han tycker att det är alldeles för tidigt att gå in på ifall han ska rekrytera fler medarbetare alternativt göra andra förändringar på redaktionen.

Men en sak är han dock på det klara med redan nu. Han vill att Ny Teknik ska ta mer plats i debatten om samhälle och teknik.

– Jag vill positionera Ny Teknik starkare i det avseendet, säger Mats Engström.

Han tar med sig en rad viktiga erfarenheter från sitt arbete på Unionen. Bland annat hur man skapar en väl fungerande organisation för ett företag där många arbetar med teknisk utveckling.

Mats Engström tycker att han har haft nytta av Ny Teknik under i stort sett hela sitt yrkesliv. Dels i rollen som beslutsfattare, dels när han jobbade på regeringskansliet och även när han själv har jobbat som journalist.  Han har bland annat varit ledarskribent för Aftonbladet i många år år.

– Jag skrev mycket om miljö, energi och kommunikation och jag använde ofta Ny Teknik som källa, säger Mats Engström.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Ny TeknikUnionenAftonbladet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.