Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Ny tidning och modesajt på uppstart

Publicerad: 25 Juli 2008, 06:02

Andra veckan i augusti är det dags för Stockholm Fashion Week. Inför årets upplaga har arrangemanget fått en egen tidning och en helt ny webbplats.


Den nya sajten.

Bakom den nya sajten och tidningen står Svenska Moderådet.
– Tidigare har vi haft en liten sida på Svenska Moderådet men folk har inte riktigt hittat dit alla gånger. Nu får hela arrangemanget en ordentlig sajt, säger Helena Mellström, koordinator för Stockholm Fashion Week.

Sajten är framtagen av Svenska Moderådet i samarbete med Super Communication och Foedus Design Alliance.

Hur kom det sig att ni valde dem?
– Super har varit involverade i mindre designprojekt med oss tidigare och det har fungerat bra. Bland annat tog de fram en designprofil åt Rookies för cirka två år sedan. Och Foedus känner vi via Super, säger Helena Mellström .

Tidigare har Svenska Moderådet bara skickat ut scheman och material till berörda inför varje modevecka. Nu kommer samtliga arrangemang som mässor, modevisningar och utställningar finnas samlade på sajten.

– Super Communication har tagit fram hela den grafiska profilen och Foedus verktyget för hemsidan. Det var första steget. Nu kommer vi att jobba vidare med hur vi ska ta det till nästa nivå.

Vilka vänder ni er till?
– Hemsidan överlag vänder sig till de i branschen som är i behov av modeinformation. Dessutom ska designföretag och inköpare ha användning av dem och vi hoppas också att allmänheten ska ha nytta av den.

Vad hade ni för budget?
– Det är tyvärr ingen publik siffra. Men det har kostat mycket nu i uppstartsfasen och det kommer att kosta ännu mer när vi fyller på med mer funktioner. Bland annat tittar vi redan nu på möjligheterna att skaffa ett bildarkiv, säger Helena Mellström .

Den nya tidningen.

I samband med lanseringen av sajten släpper Svenska Moderådet också en tidning för första gången inför modeveckan. Tidningen, som kommer att vara i magasinsform, trycks i 30 000 exemplar. För den grafiska formen och det redaktionella innehållet svarar Rodeo.

Hur kom det sig att ni samarbetar med just Rodeo?
– De är modeinriktade och öppna för nya projekt. Dessutom fanns kontakterna redan sedan tidigare så därför gör de det första numret. Det var med andra ord ingen regelrätt upphandling.

Tidningen kommer att distribueras via Rodeos ordinarie distributionskanal, delas ut på de platser där modeveckan har arrangemang samt postas till en del personer.

Kommer ni att utveckla tidningen?
– Den kommer att rulla inför nästa modevecka också men i övrigt har vi inte kommit längre i planerna. Vi får se vilka möjligheter som finns, säger Helena Mellström.

Stockholm Fashion Week Magazine är ett samarbete mellan Svenska Moderådet, +46/Odd Projects, Stockholm Modecenter, Bomullsbörsen, Boutique Fräsh, Nordens Sko & Väskmässa och Rookies & Players.

Stockholm Fashion Week koordineras av Svenska Moderådet 4 gånger per år.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.