Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

NY Times rapport om framtiden har läckt

Publicerad: 19 maj 2014, 10:34

Den legendariska tidningen New York Times har gett ett team reportrar ledda av Arthur Gregg Sulzberger, son till tidningens publisher Arthur Ochs Sulzberger, i uppdrag att undersöka tidningens egna digitala strategi. Den 96-sidiga interna rapporten har nu läckt ut på nätet.


Rapporten kallas ”Innovation – NYT Innovation Report 2014” och har  nyligen lagts ut på BuzzFeed Business Webplats. Nieman Journalism Lab  har bekräftat rapportens äkthet – verksamheten är ett dotterbolag till  Nieman Foundation for Journalism på Harvard och går ut på att överbrygga  gapet mellan tryckt journalistik och den digitala  journalistiken, enligt brittiska The Guardian.

NY Times ger sig själv  kritik i rapporten då man jämför sig med nya digitala konkurrenter –  man gör inte ens några jämförelser sina klassiska tidningskonkurrenter.

Det  team som har författat rapporten består av många unga reportrar och i  den framgår att man tycker att chefredaktören lägger alldeles för stor  vikt på att producera nyheter för förstasidan och fokuserade sina resurser utfrån sin  kvällsdeadline för morgonedition en av tidningen.

Den främsta  kritiken handlade ändå om att de flesta seniora redaktörerna inte hade  tillräckligt goda kunskaper om nätet och heller inte kunde bedöma  artiklar som har skrivits för att publiceras på webben i stället för  pappersversionen. Teamet menar också att man måste backa från sina  perfektionistiska principer.

I den nya digitala världen finns det  också ett större behov att göra scoop på det som redan är känt eftersom  de flesta nyheterna bygger på samma källor alltifrån presskonferenser  och pressreleaser till nyheter som sker direkt på plats.

NY Times-reportrarna anser också att det i allt högre utsträckning är tv-team som är först med stora nyheter.

I  rapporten framgår också att när reportrarna jobbar utifrån samma källor  så är det i regel den som först får ut nyheten online som får mest kredd, vilket  man väljer att kalla ”copyscaping”.

Teamet menar också att den digitala  journalistiken har kniven mot strupen och hela tiden måste få ut nyheterna  snabbare än sina konkurrenter.

Det innebär i sin tur att man tummar på  kvalitetskrav som korrekt grammatik, faktakontroll med mera, vilket  alltid har varit kännetecken för stora tidningar som Ny Times.

I printvärlden kunde en artikel läsas 15-20 gånger innan  den publicerades, men i den digitala världen handlar det om på sin höjd  2-3 personer och ibland endast den som har skrivit artikeln, menar man i rapporten.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.