Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 19 juni 2018, 14:06
Foto: Most Photos
De senaste två åren har användandet av adblocking på mobilen ökat med fem procent. Nu uppmanar AudienceProjekt att fler annonsörer siktar på att sprida relevant reklam.
Ämnen i artikeln:
AdblockEnligt det danska marknadsföringstekniska företaget AudienceProject ökar adblocking på mobilen. Studien visar att sju procent av mobilanvändarna i Sverige använder sig av adblocking. Den siffran låg för två år sedan på två procent.
AudienceProject anser att användandet av adblockers kan minska om reklamerna blir mer relevanta, utgår och förstår den tilltänkta målgruppen och förbättrar reklamupplevelsen. Enligt studien så är det främst irrelevant reklam samt reklam som stör helhetsupplevelsen som är den främsta orsaken till användandet av adblocking.
– Vi kan se att det inte handlar om i vilken kontext en reklam är placerad i, som ger åskådaren en negativ varumärkesuppfattning. Det är istället främst irrelevansen av reklamen, säger Rune Werliin, vp marketing and professional services på AudienceProject, i en kommentar.
Rune Werliin säger nu att annonsörer måste fokusera på att förbättra helhetsupplevelsen och sikta på att nå ut till rätt målgrupp.
Studien från AudienceProject är baserad på fler än 14.000 enkätrespondenter från sju olika länder: USA, Storbritannien, Tyskland, Danmark, Sverige, Norge och Finland.
Alex Hartelius
Ämnen i artikeln:
Adblock