Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Ny webb-tv serie på Resumé: Inhouse Talks 

Publicerad: 5 Mars 2020, 13:55

Bsmart, Inhouse och Resumé lanserar Inhouse Talks. En serie samtal om drivkrafter, utmaningarna, och utvecklingen av inhousebyråer inspelade i Bsmarts studios på Döbelnsgatan. Först ut är Monica Holmvik Persdotter Arla och If:s Robert Nygren.


Ämnen i artikeln:

Inhouse TalksInhouseBsmart

Under hösten 2018 och våren 2019 producerade Bsmart webb-tv serien ”Creative talks” för Resumé. Avsnitten där platinavinnande kreatörer som Anna Qvennerstedt, Magnus Jakobsson och Tove Langseth samtalade med Göran Åkestam blev ett mycket uppskattat inslag på Resumés sajt.   

Nu har produktionsbolaget tagit fram ett nytt format, Inhouse Talks, som kommer att produceras löpande på Resumé.se under våren. Programledare är Emily de Piro,  affärsområdeschef för Inhouse Kommunikation.

– Att företag tar hem sin reklamproduktion via sin Inhousebyrå blir allt vanligare såväl i Sverige som Internationellt. Inhouse Talks är forumet som vänder på några stenar kring problematik och möjligheter, säger Tomas Lestrup på Bsmart.

Första gäster i ”Inhouse Talks” är Robert Nygren - head of creative agency på försäkringsbolaget if, tidigare kundansvarig på flera byråer (Honesty, McCann, M&C Saatchi) och Monica Holmvik Persdotter - chef för Arlas inhousebyrå The Barn som under många år jobbade på Ikea i flera processledande befattningar.

När Arla påbörjade sin inhousesatning för några år sedan handlade de om ett strategiskt beslut där bolaget ville ta kontroll över de data som var utspridd på samma byråer. I dag jobbar 26 personer på inhousebyrån, men varumärket samarbetar i allra högsta grad med byråerna fortfarande, Åkestam Holst, Anr och Nordic Morning.

– När det kommer till frågan om extern byrå eller inhousebyrå är det nästan som att det förutsätts att det ska finnas en konkurrens mellan dem. Det behöver inte alls vara så. Det kan vara ett väldigt tätt samarbete, att man jobbar igenom hela projektet eller som vi gör – externa byråer tar en bit och vi andra bitar beroende vilka kanaler det handlar om, säger Monica Holmvik Persdotter i avsnittet.

Samtalet berör områden som övergången från produktionsenhet till kreativ byrå och vilka kompetenser som behövs, vikten av att sätta upp rätt processer för ändamålen, hur man motiverar medarbetarna, hur krossfunktionella team fungerar och hur man ska följa uppföljning. 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Inhouse TalksInhouseBsmart

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.