Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Nya Aftonbladet riktar sig till 40 plussare

Publicerad: 15 Februari 2012, 09:25

Den gamla utgörningen till vänster och den nya till höger.

Foto: Aftonbladet.

I morgon kommer Aftonbladets nya papperstidning. Den kommer fortsättningsvis att rikta sig till äldre – 40-plussare. Bland annat minskas rubrikerna, men skvaller och skratt får en fortsatt viktig roll. Tidningen dammar också av klassikern ”Folk i farten” som påminner om Expressens ”Bekantas bekanta”.


Aftonbladet har jobbat med omgörningen av papperstidningen under lång tid. Redesignen och de nya avdelningarna ska göra tidningen mer attraktiv och bromsa upplagetappet.

Man ger upp att nå de yngre i papperstidningen.

"Print är premium och kryper upp i åldrarna. Genomsnittsläsaren av Aftonbladet i print är i dag 46 år. Det måste märkas i tidningen. Vi har de unga läsarna hos oss på andra plattformar. De som är unga i dag förknippar nyheter med snabbhet, delning och interaktion, inte papper. Det betyder kanske inte att de inte kommer att läsa papperstidningar, men det är en senare fråga. Nu fokuserar vi på 40 plus i print. Människor mitt i livet som tänker och konsumerar som om de vore tio år yngre än sin bilogiska ålder och tänker försöka hänga kvar på jorden i 50 år till", skriver chefredaktören Jan Helin i sin blogg.

Jan Helin skriver även bland annat att man går ifrån den rådande trenden med extrema grader i rubriker, och versala rubriker på svarta plattor.

"Vi kommer nu att jobba med mindre grad, men större tyngd i rubrikernas typsnitt för att hitta ord och formuleringar som för nära och griper tag. Kontrasterna ska öka, svarta plattor och rubriker i bilder åker ut. Grafik och tydliga tillägg ska istället locka ögat in i sidan", skriver han i bloggen.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.