Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Nya algoritmer – nu måste du öka relevansen ännu mer

Publicerad: 15 Oktober 2014, 09:12

Ökad relevans ett måste för delningar.

Konkurrensen om nyhetsflödet på Facebook hårdnar allt mer. Algoritmer ändras – och inläggen riskerar att halka ner snabbt. Därför måste du jobba hårt för ökad relevans. Här är punkterna som du måste tänka på.


Ämnen i artikeln:

FacebookJan Fredriksson

• Se upp – undvik ”spam” av mindre intressanta nyheter
– Den ökande konkurrensen gör att man riskerar att halka ned snabbt i nyhetsflödet. Det vill säga att spamma användarna med mindre intressanta nyheter är inte så bra, säger Jan Fredriksson på Facebooks svenska byrå Northern Link.

• Var beredd på nya algoritmer
Jan Fredriksson uppger också att Facebook frekvent ändrar sina algoritmer, vilket påverkar vilket innehåll man måste sprida för att få så hög relevans hos användarna som möjligt. Vissa väljer att köpa räckvidd, vilket är en möjlighet.
– Min feed går exempelvis ut på att jag vill få mycket nyheter. Men när människor lajkar alltmer riskerar olika nyheter att halka ned snabbare, säger Jan Fredriksson.

• Fördel medier gentemot varumärken
Jan Fredriksson tycker ändå att medierna och icke-vinstdrivande organisationer har en fördel i förhållande till olika varumärken i kampen om användarnas uppmärksamhet.

• Jobba på relevansen
Även om media har fördel gäller det verkligen att tänka till vad man sänder ut via Facebook och hur man gör det.
– Det är viktigt att man inte blir uttråkad av nyhetsflödet, säger Jan Fredriksson.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

FacebookJan Fredriksson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.