Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 17 januari 2013, 12:18
Maria Torshall och Mathias Gurestam
Foto: Pressbilder JG Commuication och Bonnier
Forma Magazines har gjort klart med två chefsrekryteringar Maria Thorsall, från JG Coummunication blir ny chefredaktör för Hälsa. Från Dagens Medicin hämmas Mathias Gurestam som blir redaktionschef på Icakurriren.
Maria Torshall blir ny chefredaktör för Hälsa. Hon kommer närmast från JG Communication där hon var affärsområdeschef för Magasin. Tidigare har Maria Torshall en bakgrund på Egmont som chefredaktör och på Aftonbladet. Hälsa har funnits i 72 år och har ägts av Forma sen 2008. Maria Torshall tillträder sitt nya jobb den 1 februari.
– Det känns mycket bra med Maria Torshall som ny chefredaktör för Hälsa! Maria har gedigen journalistisk kompetens, starkt kommersiellt driv och ett stort intresse för hälsa, säger Maria Croon, vd Forma Magazines.
– Det känns fantastiskt roligt att äntligen få tillfälle att kombinera vad som hittills mest varit intresse som jag odlat privat med det roligaste jobb som finns - att göra tidning. Hälsa är ett starkt varumärke som står för sunda ideal och gedigen kunskap. Jag ser fram emot att lära känna redaktionen, tidningen och läsarna, säger Maria Torshall, tillträdande chefredaktör för Hälsa.
Samtidigt får Icakuriren, Sveriges mest lästa veckotidning, en ny redaktionschef. Mathias Gurestam kommer närmast från posten som biträdande redaktionschef på Dagens Medicin, dessförinnan var han chefredaktör för Stockholm City.
– Icakurriren är en fantastisk tidning som når otroligt många människor varje vecka året om. Den är bred, djup, lång, kort och har ett aktuellt fokus inom ämnen som tilltalar mig. Det var ett självklart beslut att tacka ja, säger Mathias Gurestam.
Mathias Gurestam var med vid Stockholm City:s hastiga nedläggning 2011. Han tvekade ändå inte hålla fast vid att jobba på en papperstidning.
– Jag har jobbat med papperstidningar i 20 år, så det känns inte så vågat. De flesta journalister har helt logiskt pappret som sin bästa kompis, så även jag och vad gäller tidningsutgörning och paketering är pappret fortfarande ett oslagbart format. Utmaningen för alla är att använda pappret så pass klokt att läsarna känner att de inte kan vara utan tidningsformatet. Som jag ser det ska Icakuriren fortsätta prioritera pappret, men är samtidigt ett extremt starkt varumärke som fungerar på många olika plattformar.