Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Nya DN hyllas av mediebyråer

Publicerad: 19 April 2011, 14:04

DN kliver in på allvar i fajten mot SvD om Stockholmsläsarna. Att de vrider tidningen mot huvudstaden i årets stora omgörning hyllas av medie­byråerna. – Vi har nästan väntat på det här, säger Anna-Karin Ström, printplanner på MEC.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterMECGunilla HerlitzFrida ÅbergCarat

truefalse

DN räknar med att släppa den nya formen efter sommaren, men av misstag råkade Dn.se publicera den hemliga dummyn i veckan.

Efter sommaren räknar Dagens Nyheter med att vara färdiga med sin stora översyn av tidningen. Informationen har varit ytterst knapphändig, men nu har de först provtrycken läckt ut. Och läsarna har en hel del nytt att vänta. En helt ny Stockholmsdel ska inrättas – och ekonomidelen går in i  A-delen.
– Fyra femtedelar av läsarna är från Stockholm. Vi ser att det finns en efterfrågan av mer Stockholmsrelaterat material, säger DN:s vd och chefredaktör Gunilla Herlitz.

Riskerar ni inte att tappa läsare utanför storstaden?
– Jag tror inte det. Det här blir någonting mera, och inte på bekostnad av någonting annat. DN vill vara huvudstadstidningen. De prenumeranter och läsare vi har är intresserade av Stockholmsnyheter.

Det är inte första gången som tidningen gör en Stockholmssatsning, men de senaste åren har fokus delvis flyttats. Beslutet att återuppta satsningen hyllas av mediebyråerna.
– Jag tror det är ganska klokt. De har inte varit särskilt Stockholmsorienterade och satsat på det lokala. Stockholmarna behöver en tidning som talar deras språk och skriver lokala nyheter. Det var konstigt av dem att plocka bort Stockholmsdelen för några år sedan, säger Frida Åberg, printchef på Carat.

Även om Dagens Nyheter riskerar att tappa läsare utanför Stockholm är det en risk värd att ta. Så resonerar printexperterna som företräder de mediebyråer som ­Resumé har talat med.
– Det är otroligt svårt att göra en rikstidning och det är få som lyckas. Det är en bättre väg att gå att bli starkare lokalt. De som läser DN utanför Stockholm gör det i hög grad för att de är kopplade till staden eller tycker om journalistiken i tidningen, säger Frida Åberg.

Resume.se berättade redan i slutet av januari att DN:s ekonomidel kunde gå upp i A-delen i omgörningen. Gunilla Herlitz bekräftar nu planerna, men förnekar att det skulle handla om att tidningen ”ger upp” kampen mot SvD Näringsliv.
– Svenska Dagbladet har det svårast. De kämpar mot DI och mot DN .Vi är mer uttalat privatekonomiskt inriktade. DN konkurrerar varken med DI eller SvD Näringsliv, säger Gunilla Herlitz.

För några år sedan genomförde huvudkonkurrenten stora förändringar av tidningen. Som en konsekvens har SvD fått ett tydligare Stockholmsfokus. Både Frida Åberg och Anna-Karin Ström hyllar resultatet och menar att det är helt rätt av DN att försöka göra något liknande. 
– De har jobbat enträget och lyssnat mycket på Stockholmsläsarna. De har fått en väldigt fin produkt på senare tid och är en farlig konkurrent till DN, säger Anna-Karin Ström på MEC.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.