Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Nya iPad ska fördubbla försäljningen

Publicerad: 7 mars 2012, 14:05

Foto: Pressbild.

Allt pekar på att Apple introducerar nya iPad, som många räknar med ska kallas iPad HD, idag, onsdag. En av världens ledande analytiker på området, Rhoda Alexander vid amerikanska IHS, räknar med att Apple närapå fördubblar läsplatteförsäljningen till 75 miljoner enheter i år.


Ämnen i artikeln:

Steve JobsiPadApple

– Vi har än så länge sett mest försäljning i Nordamerika, men nu  kommer övriga regioner starkt. När det gäller just Europa räknar vi med  att den riktigt stora Ipad-försäljningen drar igång 2013 mycket på grund  av den ekonomiska turbulensen i regionen, säger Rhoda Alexander.

Hon är  chef för analysområdet tablets på IHS och har analyserat displaymarknaden ända  sedan mitten på 1980-talet.

Hon menar att lanseringen av nya iPad  är lite av ett eldprov för Apple eftersom ju mer tid som passerar efter  att Steve Jobs har gått bort desto mer är det upp till företaget att  bevisa att de nya produkterna håller måttet.

Hennes bedömning är  ändå att vad gäller nya iPad, det vill säga iPad HD som mycket pekar på  att den ska kallas, har Steve Jobs varit involverad i mycket av arbetet.

Den stora förändringen med nya iPad HD, gentemot tidigare versioner, är dess kraftigt förbättrade upplösning:
– Det mesta pekar på att det blir samma känsla som när du håller en tidning i handen, säger Rhoda Alexander.

Hon  nämner också att den nya iPad-modellen klarar att hantera betydligt  större filstorlekar än tidigare och även att lagra betydligt mer  information, men om det sker via kopplingar till det så kallade molnet  eller via enheten i sig själv är oklart i detta skede.
– När det  gäller själva pixel-tätheten har det skett en stor förändring. Vi räknar  med en fördubblad upplösning i förhållande till tidigare  iPad-versioner. Så jag tror att Apple har lyckats höja ribban än en  gång, säger Rhoda Alexander.

Hon pekar också att det mesta tyder på att Apple har lagt in iPhones röstprogrammeringssystem, Siri, i iPad HD.

Apple  introducerade iPad under det andra kvartalet 2010 och då såldes 3,1  miljoner enheter. Redan vid det fjärde kvartalet 2011 sålde Apple 15,4  miljoner enheter och under hela det året såldes 40,5 miljoner  iPad-enheter.

Ihsi Supply räknar nu med att Apple ska sälja 75  miljoner iPad i år, vilket även inkluderar försäljning av tidigare  iPad-modeller:
– Merparten av Apples iPad-försäljning har skett i  Nordamerika, men nu tror vi på en tillväxt i samtliga regioner i  världen. Det beror bland annat man har en väl utvecklad infastruktur för  att sälja innehåll till iPad och ett väl utvecklat butiksnät för att  sälja produkten, säger Rhoda Alexander.

En ytterligare förklaring  är att Apple har lyckats väl med att standardisera innehållet till iPad.  En annan bidragande orsak till ökad försäljning är att Apple inte bara  riktar sig till konsumentmarknaden, utan även satsar på att erbjuda iPad  till exempelvis skolor och vårdsektorn:
– Apple satsar på olika vertikala marknader där man kan ersätta penna och papper, säger Rhoda Alexander.

Hon  tycker att det finns vissa komplicerande faktorer för Apple. En sådan  är den ökande konkurrensen från andra aktörer där hela universumet av  produkter består av alltifrån smarta telefoner till olika läsplattor.

Ett annat problem är att länder som Kina inte är lika väl utvecklat som Nordamerika när det gäller själva it-infrastrukturen:
–  Det är helt klart ett potentiellt hinder, men vi räknar med att  infrastrukturen blir alltmer mogen i olika regioner framöver. Så det är  ett övergående problem, säger Rhoda Alexander.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Steve JobsiPadApple

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.