Media
Nya iPad ska fördubbla försäljningen
Publicerad: 7 mars 2012, 14:05
Foto: Pressbild.
Allt pekar på att Apple introducerar nya iPad, som många räknar med ska kallas iPad HD, idag, onsdag. En av världens ledande analytiker på området, Rhoda Alexander vid amerikanska IHS, räknar med att Apple närapå fördubblar läsplatteförsäljningen till 75 miljoner enheter i år.
KB
Karl-Johan Byttner
– Vi har än så länge sett mest försäljning i Nordamerika, men nu kommer övriga regioner starkt. När det gäller just Europa räknar vi med att den riktigt stora Ipad-försäljningen drar igång 2013 mycket på grund av den ekonomiska turbulensen i regionen, säger Rhoda Alexander.
Hon är chef för analysområdet tablets på IHS och har analyserat displaymarknaden ända sedan mitten på 1980-talet.
Hon menar att lanseringen av nya iPad är lite av ett eldprov för Apple eftersom ju mer tid som passerar efter att Steve Jobs har gått bort desto mer är det upp till företaget att bevisa att de nya produkterna håller måttet.
Hennes bedömning är ändå att vad gäller nya iPad, det vill säga iPad HD som mycket pekar på att den ska kallas, har Steve Jobs varit involverad i mycket av arbetet.
Den stora förändringen med nya iPad HD, gentemot tidigare versioner, är dess kraftigt förbättrade upplösning:
– Det mesta pekar på att det blir samma känsla som när du håller en tidning i handen, säger Rhoda Alexander.
Hon nämner också att den nya iPad-modellen klarar att hantera betydligt större filstorlekar än tidigare och även att lagra betydligt mer information, men om det sker via kopplingar till det så kallade molnet eller via enheten i sig själv är oklart i detta skede.
– När det gäller själva pixel-tätheten har det skett en stor förändring. Vi räknar med en fördubblad upplösning i förhållande till tidigare iPad-versioner. Så jag tror att Apple har lyckats höja ribban än en gång, säger Rhoda Alexander.
Hon pekar också att det mesta tyder på att Apple har lagt in iPhones röstprogrammeringssystem, Siri, i iPad HD.
Apple introducerade iPad under det andra kvartalet 2010 och då såldes 3,1 miljoner enheter. Redan vid det fjärde kvartalet 2011 sålde Apple 15,4 miljoner enheter och under hela det året såldes 40,5 miljoner iPad-enheter.
Ihsi Supply räknar nu med att Apple ska sälja 75 miljoner iPad i år, vilket även inkluderar försäljning av tidigare iPad-modeller:
– Merparten av Apples iPad-försäljning har skett i Nordamerika, men nu tror vi på en tillväxt i samtliga regioner i världen. Det beror bland annat man har en väl utvecklad infastruktur för att sälja innehåll till iPad och ett väl utvecklat butiksnät för att sälja produkten, säger Rhoda Alexander.
En ytterligare förklaring är att Apple har lyckats väl med att standardisera innehållet till iPad. En annan bidragande orsak till ökad försäljning är att Apple inte bara riktar sig till konsumentmarknaden, utan även satsar på att erbjuda iPad till exempelvis skolor och vårdsektorn:
– Apple satsar på olika vertikala marknader där man kan ersätta penna och papper, säger Rhoda Alexander.
Hon tycker att det finns vissa komplicerande faktorer för Apple. En sådan är den ökande konkurrensen från andra aktörer där hela universumet av produkter består av alltifrån smarta telefoner till olika läsplattor.
Ett annat problem är att länder som Kina inte är lika väl utvecklat som Nordamerika när det gäller själva it-infrastrukturen:
– Det är helt klart ett potentiellt hinder, men vi räknar med att infrastrukturen blir alltmer mogen i olika regioner framöver. Så det är ett övergående problem, säger Rhoda Alexander.