Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Nya kriterier ska stoppa bilagefuskande

Publicerad: 10 november 2011, 14:33

Intresseorganisationerna Sveriges Annonsörer och TU inför en ny kategorisering av dagspressbilagorna, för att motverka felaktigheter vid annonsförsäljningen.


– Det rör sig ofta om ett aggressivt sätt att sälja, och det här handlar om att stävja det, säger Frippe Stenberg, som är ordförande i Sveriges Annonsörers dagspresskommitté.

De, tillsammans med Tidningsutgivarna står bakom kategoriseringen.

– Det känns bra att vi har en bred uppslutning kring detta, säger Frippe Stenberg.

Kriterierna ska förhindra att annonsköparen luras att köpa en plats i en annonsbilaga, i tron att annonsen placeras i huvudtidningens material.

Bilagorna delas in i två kategorier

Redaktionella bilagor under huvudtidningens varumärke: redaktionellt innehåll orienterat kring ett tema, exempelvis bostadsbilagor. De ska vara framställda av huvudmediets redaktion med återkommande utgivning, och den ansvarige utgivaren ska normalt arbeta för tidningen.

Kommersiella bilagor under kunds varumärke: kundtidningar, tematidningar och annonsbilagor.

Man rekommenderar annonsören att ställa de här kontrollfrågorna:

Vem producerar bilagan?

Vem är uppdragsgivare?

Hur distribueras bilagan?

Hur ser samarbetet med huvudtidningen ut?

Med vilken periodicitet distribueras bilagan?

Emanuel Videla

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.