Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Nya mätfel uppdagas hos Facebook

Publicerad: 17 november 2016, 08:10

Foto: Pressbild

Nya fel i sättet som Facebook mäter trafik har uppdagats. Plattformen ska nu försöka öka transparensen kring sina mätningar.


Ämnen i artikeln:

Instant ArticlesFacebook

I september medgav Facebook att det sociala nätverket hade räknat videovisningar på ett sätt som blåste upp siffrorna med 60-80 procent. Under onsdagen berättade Facebook i ett inlägg om ett antal nya buggar som har påverkat mätningen av trafik på plattformen.

Av plattformens omkring 220 mått är det fyra som har påverkats: Page Insights, video, Instant Articles och Analytics for Apps. Det skriver Techcrunch, som går igenom de olika mätfelen och deras effekter.

* Summeringen av besökare över 7 eller 28 dagar har räknats fel sedan i maj, skriver Facebook, som tillägger att den stora majoriteten av datan i Page Insights-vyn inte har påverkats. 7-dagars summeringen kommer i snitt vara 33 procent lägre, och den för 28 dagar i snitt 55 procent lägre, efter att problemet åtgärdats.

* Facebook har underräknat andelen som ser 100 procent av en video, därför att ljudet ibland spelar längre än själva videon. När felet har åtgärdats skulle andelen som beräknas ha sett 100 procent av en video kunna öka med 35 procent.

* Instant Articles har överrapporterats med 7-8 procent sedan augusti 2015, men felet är nu åtgärdat enligt Facebook.

* I Analytics for Apps har de mest frekventa besökarna räknats fel med 6 procent.

För att tillmötesgå partners som har efterfrågat fler oberoende mätningar kommer Facebook att släppa in fler externa företag för att mäta trafiken och engagemanget på plattformen. Dessutom kommer en sorts "råd", bestående av annonsörer och mätföretag, att bildas. Facebook ska även putsa på språket som används för att förklara sina mått, samt förtydliga uträkningarna och definitionerna.

Björn Wallenberg

Ämnen i artikeln:

Instant ArticlesFacebook

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.