Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Nya ölleken: ”Tonårsbuset blir mer synligt nu”

Publicerad: 13 februari 2014, 10:37

Ungdomens Nykterhetsförbund har slagit larm kring en lek där du utmanar andra på att svepa en öl. Sociala medier-experten Emanuel Karlsten förstår visserligen reaktionen, men tycker inte att man ska dra alltför stora växlar innan man verkligen kan säga att det är en trend bland ungdomarna.


Ämnen i artikeln:

Emanuel Karlsten

Enkelt förklarat går ölleken ut på att du har 24 timmar på dig att filma när du sveper en öl och lägga upp den på Facebook.

Om det inte sker blir du skyldig din utmanare en hel platta öl.  

Metro rapporterade exempelvis idag att Julia Stjärne fått stor uppmärksamhet efter att inte bara ha svept en öl, utan fyra.

– Fenomenet i sig är intressant, men det som har hänt i och med sociala medier är att skolgårdsbuset har fått luft under vingarna och blir mer synligt för hela världen, säger journalisten, bloggaren och sociala medier-experten Emanuel Karlsten.

Han berättar att ölleken kommer från Australien och han menar att tonåringar har gjort dumheter i alla tider och vuxna ofta lägger pannan i djupa veck, men man måste inte alltid dra för stora växlar på det.

– En trend gick ju ut på att lägga sig som en planka och fota, en annan att slicka varandra och nu har vi ölleken. Det är bra att vuxna får inblick i vad tonåringar gör och kan prata om det, men vi behöver inte hetsa upp oss för det, säger Emanuel Karlsten.

Han understryker dock att snabb alkoholkonsumtion naturligtvis kan vara farligt och att det därför är bra att Ungdomens Nykterhetsförbund går ut och informerar om riskerna.

– Sociala medier gör att vuxna har fått ett ännu bättre redskap för att hänga med och då blir det ännu viktigare att delta i samtalen om vad som sker, säger Emanuel Karlsten.

Han påpekar också att vissa trender hos ungdomarna inte når media
trots att de kanske är betydligt större än exempelvis ölleken.

Emanuel Karlsten menar samtidigt att vissa saker utmålas som trender utan att kanske vara det.

– Man kanske letar bland miljontals bilder och hittar några få som sedan görs till en trend. Jag tror ändå att ölhävningsgrejen är en trend. Men man behöver ändå inte få moralpanik varje gång en tonåring gör något bus, säger Emanuel Karlsten.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Emanuel Karlsten

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.