Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Nya ordet: Snösmocka

Publicerad: 11 Januari 2011, 12:18

Kvällstidningarnas rubriker i väderrapporteringen är förmodligen mer innovativa än någonsin. I dag föddes ett nytt ord: Snösmocka. – Man måste variera språket, säger Aftonbladets nyhetschef Robin Govik.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetExpressen

Kvällstidningarna har jublat över det rejäla vintervädret de senaste månaderna.

Väder säljer nämligen bra, särskilt om det går att vinkla dramatiskt – Aftonbladet och Expressen satsar mer än någonsin på väderrapporteringen.

Och de djärva rubrikorden avlöser varandra. Aftonbladet har haft de allra mest häpnadsväckande.

Efter ”Fullt kaos överallt”, ”Snömonster”, ”Blixtomslag ger tökaos”, ”Tyska skräckvädret, etc kom i dag ett nytt effektivt löpsedelsord: ”Snösmocka”.

– Jag vet inte exakt hur nattchefen tänkte, men det fångar känslan många har av att det har varit så himla mycket snö, och nu kommer det ännu mer – en ny smocka, säger Robin Govik.

Häromveckan tog SMHI:s meteorolog Lisa Frost avstånd från kvällstidningarnas väderrubriker i en artikel här på Resume.se.

– Faran med de här rubrikerna är ju att ingen kommer att reagera när det väl blir extremt väder. Det blir lite ”vargen kommer” över det hela, sa hon.

Men Robin Govik håller inte med om att man går för långt.

– Meteorologerna har ju det vetenskapliga perspektivet, vi måste göra vädret förståeligt och intressant samtidigt som vi måste vara korrekta. Väder är också känslömässigt och man måste variera språket, säger Robin Govik.

Magnus Helander


Ämnen i artikeln:

AftonbladetExpressen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.