Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Nya reklamregler kan bli hårt slag för tidningarna – TU kritiska

Publicerad: 6 Juli 2016, 08:52

De utländska spelbolagen lägger 2,3 miljarder kronor på reklam i Sverige, varav en stor del i kvällstidningarna. Nu riskerar en stor del att istället hamnar hos andra aktörer.


Ämnen i artikeln:

Svenska SpelATGLotteriinspektionenDiscoveryMTGPer HultengårdTidningsutgivarnaJan Helin

Enligt Lotteriinspektionens beräkningar investerade spelbolagen, inklusive Svenska Spel och ATG, sammanlagt 3,3 miljarder kronor i marknadsföring år 2015. 70 procent av dessa kommer dock från de utlandsbaserade. Det handlar alltså om miljardbelopp som försörjer svenska medier. Aftonbladets förre publisher Jan Helin har sagt att mätt i pengar är spelreklamen en viktigare fråga än presstödet för det fria ordet i Sverige. Tidigare har han också hotat att flytta Sportbladets servrar till London eller Malta för att få samma villkor som MTG och Discovery.

LÄS MER: Civilministern ryter ifrån mot de utländska spelbolagens marknadsföring

Sedan dess har dock regeringen tänkt om, och 2018 väntas spel-licensutredningen komma fram till ett förslag som öppnar upp den svenska spelmarknaden för konkurrens på lika villkor. Därför är Tidningsutgivarnas chefsjurist Per Hultengård skarpt kritisk mot förslaget att införa krav på måttfull marknadsföring innan dess.
– Effekten blir att det blir olika regler för annonseringen beroende på vilken kanal man väljer att marknadsföra sig i. Det är klart att det blir mer lockande att annonsera i de utlandsbaserade medierna, som även om de vänder sig till den svenska marknaden, inte kommer att omfattas. Man snedvrider konkurrensen, säger han.

Vad tycker du om det?
– Jag tycker att det är osunt. Det hade varit bättre att vänta tills vi fått spellicensordningen på plats. Då hade samma regler gällt för så väl svenska som utländska bolag. Risken är att annonspengarna flyttar till de medier som inte omfattas av de här reglerna.

I remissrundan som föregick lagrådsremissen var TU en av de instanser som var hårdast i sin kritik.
– Vi tycker att det är ett sätt att föregripa spellicensutredningen. Om regeringen redan har signalerat att måttfullhet ska gälla blir det svårt för utredningen att gå någonstans utanför det, säger Per Hultengård.

I höstas lanserade TU rekommendationer till sina medlemmar för hur spelreklam bör utformas i syfte att självreglera vilka annonser som släpps igenom.
– En effekt av det är att en del annonspengar har flyttat till den kommersiella radion. Jag tycker att vi har tagit vårt ansvar. Desto mer förvånande då att man ska rusa fram med det här förslaget mitt under en pågående utredning.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.