Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 15 juni 2018, 11:08
Foto: Most Photos
De nya rekommendationerna gäller bland annat tydlighet kring alkoholreklam på sociala medier och marknadsföring som utgör indirekt alkoholreklam.
Ämnen i artikeln:
Sveriges AnnonsörerSveriges Annonsörer, Sveriges Bryggerier och Sprit & Vinleverantörsföreningen har nu lanserat en uppdatering gällande de rekommendationer som gäller vid alkoholreklam.
Rekommendationerna är framtagnua utifrån branschföreningarnas bedömning och tolkning av lagen. 2006 togs de första rekommendationerna fram, som reviderades 2011. De nya uppdateringarna kommer för att vara i takt med ny domstolspraxis på området och är ett sätt för branschen att ta fortsatt ansvar för alkoholmarknadsföring.
– Rekommendationer och självreglering går i takt med tiden, och genom våra rekommendationer kan vi vara flexibla och anpassa oss till det nya medielandskapet. Syftet med rekommendationerna är att ge branschen vägledning och hjälpa dem att följa god affärssed och ta ansvar när det kommer till marknadsföring av alkoholdrycker, alkoholhaltiga lättdrycker och indirekt alkoholreklam, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.
Alex Hartelius
Ämnen i artikeln:
Sveriges Annonsörer