Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Nya rekord för kvällspressen

Publicerad: 14 mars 2011, 07:47

Aftonbladet.se och Expressen.se satte nya trafikrekord förra veckan. Katastrofen i Japan, Håhan Juholt, finalen av Melodifestivalen, skidskytte-VM och hockeyslutspelet drog upp trafiken.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetExpressen

Aftonbladet som veckan innan sprängde 6 miljonersvallen slog ett nytt besöksrekord den gångna veckan.

6 077 672 unika webbläsare noterades på sajten vecka 10. Det är en procent upp mot förra veckan och 19 procent upp mot vecka 10, 2010. Det blev nytt trafikrekord även på Aftonbladet TV med 2 184 491 unika webbläsare vecka 10.

Rapporteringen från jorbävningskatastrofen i Japan och tsunamivågen gav den starkaste fredagen genom tiderna med 2 230 545 unika webbläsare. Av dessa tog 962 228 del av innehåll från Aftonbladet TV.

– Vi får åter bekräftat att Aftonbladet är förstahandsvalet vid stora nyheter. Det är vi tacksamma och stolta för. Vi inser också att det ställer krav på oss att fortsätta utveckla vår nyhetsjournalistik, säger Aftonbladets chefredaktör Jan Helin till Resume.se.

– Denna gång försökte vi snabbt komplettera vår journalistik med att koppla ihop oroliga anhöriga i Sverige med svenskar i de drabbade områdena och länka information från UD:s konsulära avdelning. Vi har gjort det tidigare när till exempel askmolnet drabbade svenskar i världen.

– Vi kommer nu att titta närmare på att utveckla journalistisk service för Aftonbladets läsare i tider av kris och kaos, säger Jan Helin.

Även Expressen.se slog rekord –  2 710 477 unika besök.

– Det blev rekord med 19 procents högre trafik än samma vecka i fjol. Förklaringen är förstås Håkan Juholt, Helena Ekholms guld i skidskytte-VM, Melodifestivalen och jordbävningen, säger Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen.

– 2 710 477 unika besök på Expressen.se visar att inte minst vår direktrapportering och live-tv lockar allt fler, men vi har fortfarande en stor digital utmaning framför oss eftersom Aftonbladet.se är ännu större.

– I print är kvällstidningarna ungefär lika stora, det beror på mätning och lär säkert variera lite fram och tillbaka en tid, men på nätet är gapet ännu stort och det känns förstås inspirerande.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

AftonbladetExpressen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.