Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Nya tidningskriget

Publicerad: 28 Januari 2010, 09:17

Aftonbladets Jan Helin har presenterat upplagesiffrorna i sin blogg. Men det duger inte menar Expressens chefredaktör Thomas Mattsson. Han kräver att Aftonbladet publicerar siffrorna i tidningen som brukligt är. –  Vi väntar fortfarande på att marknadsledaren först ska trycka sina siffror, därefter publicerar Expressen, som vanligt, direkt dagen efter, säger Thomas Mattsson.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetThomas MattssonExpressenJan Helin

Thomas Mattsson och Jan Helin. Foto: Björn Elgstrand.

Oenigheten gäller redovisningen av TS-upplagan för oktober och november. Jan Helin presenterade Aftonbladets siffror för de båda månaderna den 12 januari – men inte som brukligt i tidningen, utan i bloggen.

Normalt brukar marknadsledaren Aftonbladet publicera först (i papperstidningen)– därefter presenterar Expressen sina siffror dagen efter.

Expressen har fortfarande inte presenterat sina siffror för oktober och november. Thomas Mattsson väntar helt enkelt på att konkurrenten ska trycka sina siffror i tidningen först.

Det duger inte med att bara ha dem i bloggen, anser Thomas Mattsson.

– Marknadsledaren ska ju trycka siffrorna först, och när det väl sker redovisar vi direkt i tidningen dagen efter som vanligt. Jag vet inte varför Aftonbladet väljer att inte redovisa upplagan inför tidningsläsarna.

–  Jag släpper siffror fortlöpande i bloggen, men TS-statistik kan  en marknadsledare tolka/vinkla och därför är det fair med ordningen  att störst presenterar först.

Helin säger att han inte förstår Mattssons resonemang.

– Jag har redovisat siffrorna för branschen och på aftonbladet.se i min blogg, Resumé har publicerat dem. Varför han måste se dem tryckta i  Aftonbladets pappersutgåva för att publicera sina egna siffror är en gåta för mig, säger Jan Helin och fortsätter:

– Om Thomas Mattsson bedömer att hans läsare av Expressens papperstidning är intresserade av variationer i upplagan månad för  månad så tycker jag att han ska publicera dem i Expressens papperstidning. För min del spelar det ingen roll vilken kanal han väljer.

Thomas Mattsson säger att en marknadsledare kan "tolka/vinkla" TS-statistik. Kommentar?

– Ja, det kan vi. Men vad menar han med det? Att Expressen som den mindre tidningen inte kan tolka/vinkla TS? Det är ju precis tvärtom, ordningen att störst går först är taktik från tvåan för att kunna just tolka/vinkla informationen och använda den i sin marknadsföring när det passar och stuva undan den när det inte passar.

Thomas Mattsson har tidigare sagt till Resume.se:

– Upplagegapet har minskat 14 av de 15 senaste månaderna, trots Aftonbladets utdelning av "friex" och dramatiska ökning av exempelvis blockabonnemang. Det är tillåtet att göra så enligt TS-reglerna, men det bidrar förstås till att vårt fokus inte är primärt gaputveckling månad-för-månad, utan att successivt vinna riktiga läsare i kiosker och butiker för att på sikt utmana om positionen som Sveriges största dagstidning.

Aftonbladets siffror för oktober och november 2009

Expressens senast redovisade siffror (september 2009)

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.