Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Nye Hitta-vd:n tar bolaget tillbaka till sina rötter

Publicerad: 28 oktober 2013, 14:50

Kent Edlund.

Foto: Pressbild.

52-årige Kent Edlund tar över vd-posten för Schibsted-ägda Hitta.se. Han ersätter Joakim Pops, som lämnade efter två år som vd. Kent Edlund är dock ingen duvunge precis, utan han var med om att grunda Hitta.se år 2004 – Vi ska gå tillbaka till våra rötter och fokuserar på grundaffären. Det vill säga våra lokala sökmöjligheter, säger han.


Hitta.se har cirka 3 miljoner unika besökare i veckan på webben och ytterligare en miljon besökare via mobilen.

Mobilområdet växer så det knakar i och med den alltmer utbredda användningen av smarta telefoner, enligt Kent Edlund.

–  Vi introducera mobiltjänsten för ett par år sedan, men det är först  under den sista tiden som det har tagit ordentlig fart, säger han.

Hitta.se  satsar visserligen på att erbjuda ny teknik, men enkelhet och kvalitet  som står i fokus för själva erbjudandet, enligt Kent Edlund.

Så det är back to basics som gäller med andra ord?
– Ja, det är det, säger Kent Edlund.

Han  uppger att Hitta.se visserligen ska gå igenom rad saker om hur man ska  jobba framöver, men Kent Edlund vill inte sia om nästa generations  sökningar.

Du har varit vd för Teleadress i många år innan du blev  vice vd på Hitta.se, senare tillförordnad vd och nu ordinarie vd. Vad för  du med dig från Teleadress?
– Att det är oerhört viktigt med  kvaliteten på informationen. Det måste vara rätt adress och rätt  företagsnamn, säger Kent Edlund.

Hitta.se är endast verksamt i Sverige.

Kent Edlund har inga planer på att expandera verksamheten till ytterligare länder.
– Vi har en fördel i det att vi endast fokuserar på Sverige och därmed verkligen kan den marknaden, säger Kent Edlund.

Hur ser du på att Eniro skrotade Gulasidorna och därmed blev helt digitala nyligen?
–  Vi har varit digitala hela tiden. Den här typen av tjänst fungerar  bättre digitalt än med papperskataloger. Så det känns som en naturlig  utveckling för Eniro, säger Kent Edlund.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.