Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Nye Kinnevik-chefen sågar svenska medier

Publicerad: 27 juni 2014, 08:33

Lorenzo Grabau.

Foto: Kinnevik.

Den nya Kinnevik-chefen Lorenzo Grabau tycker att svenska medier ser glaset som halvtomt i stället för halvfullt.


Ämnen i artikeln:

ZalandoGoogleAppleKinnevik

- Jag har svårt att förstå varför vi ska bli misstrodda ända fram till den punkt då e-handelsbolagen är helt lönsamma, säger Lorenzo Grababu.

I en större DI-intervju beskrives hur Kinnevik har högt ställda förväntningar på sina e-handelssatsningar. Kinneviks börsvärde har fördubblat på två år i takt med att utländska placerare har upptäckt modesajterna Zalando och brasilianska Dafiti, enligt DI.

Tidningen menar nu att det är upp till bevis för den nya Kinnevik-chefen att bevisa att han kan vända till vinst för koncernens förlustbringande e-handelsbolag.

Lorenzo Grabau ställer sig frågande till kritiken mot Kinneviks e-handelssatsningar och menar att svenska journalister och olika bedömare gärna väljer att se glaset som halvfullt.
- Tillväxten är ju fantastisk och marginalutvecklingen går åt rätt håll, säger han.

Han berättar också att finansiella tjänster ses som ett stort tillväxtområde – Kinnevik har redan investerat i låneförmedlaren Bayport och i Milvik, som erbjuder liv- och sjukförsäkringar via mobilen.

Lorenzo Grabau uppger också att Kinnevik följer minsta steg hos Apple och Google.

- Vi är paranoida för att inte missa nästa stora grej. Det finns många smarta människor runt om i världen. Vi måste hela tiden leta för att identifiera möjligheterna före dem, säger han till DI.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

ZalandoGoogleAppleKinnevik

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.