Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Nyheter24 om katastrofpubliceringen: "Det var ett hjärnsläpp"

Publicerad: 2 December 2015, 14:36

Henrik Eriksson, chefredaktör Nyheter24, förklarar.

Foto: Nyheter24

Nyheter24:s hårt kritiserade artikel skrevs under stress, säger chefredaktör Henrik Eriksson. Han anser också att folk borde ta sig en funderare kring den hetsiga stämningen på Twitter.


Nyheter24.se publicerade igår kväll en artikel om en lastbilschaufför som försökte köra på flyktingar och ställde samtidigt frågan om det var rätt eller fel. Publiceringen mötte hård kritik på framförallt Twitter, varefter Nyheter24:s chefredaktör Henrik Eriksson var tvungen att gå ut och be om ursäkt.

Du är ansvarig utgivare. Hur kunde du släppa igenom den här artikeln?
– Jag hade inte läst artikeln innan den publicerades. Att läsa igenom alla artiklar som publiceras på förhand skulle aldrig fungera. Det handlar om att lita på sin personal. Uppenbarligen har det gått väldigt fel den här gången. Det viktiga för mig var att den togs ner på några sekunder när jag sa till. Innan hade den max legat uppe någon timme, säger Henrik Eriksson till Resumé.

Vilka konsekvenser får den här publiceringen för dig?
– Jag får prata med branschmedia idag, men också att prata extra mycket med redaktionen om vikten av att ha ett bra stöd och korrläsning när artiklar publiceras.

– Själva videon är viktig. Den visar vad som händer i Europa just nu, precis som videon på journalisten i Ungern som försökte fälla en flykting med ett barn i famnen. Vi ville skildra det, men frågan blev helt fel.

Får det några konsekvenser för de som var inblandade?
– Jag har fullt förtroende för dem. Den ena har jobbat i branschen i 20 år och är jätteduktig. Jag har fått en förklaring och jag är nöjd med den. Det var ett hjärnsläpp och hade med stress att göra. Men det viktiga är att fokusera framåt och göra rätt för sig, säger han och berömmer samtidigt nyhetsarbetet:

– Jag tycker att vi gör mycket bra journalistik kring att granska främlingsfientligheten i Sverige och Europa. Jag är glad att folk säger åt oss när vi gör fel, men ledsen över att folk utnyttjar det till att slentrianhata. Det gör att folk här mår väldigt dåligt. Klimatet på Twitter är inte speciellt bra. Det blir en hetsig stämning som många borde ta en funderare kring.

Vilka åtgärder vidtar ni för att det inte ska ske igen?
– Jag har betonat vikten av att alla måste bli bättre. Alla är med på det och är väldigt förstående. De är extra noga nu med korren och att prata om publiceringen medan man arbetar med den.

Är klickjakt orsaken bakom att den publicerades?
– Verkligen inte. Ordet klickjakt är ett gammalt Twitterfenomen. Använder man det har man inte fattat vad modern journalistik går ut på. Det handlar om att engagera och att folk ska dela saker. Delningar är ett mått på kvalitet. Jag förstår att alla inte vill dela allt vi gör, men ”klickjakt” används på ett osmakligt sätt, säger Henrik Eriksson.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.