Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Nyheter365 satsar på viral sportjournalistik

Publicerad: 17 Februari 2016, 13:46

Nyheter365 driver Sportbibeln.se.

Foto: Facebook/Sportbibeln.se

Nyheter365 står bakom den nya sajten Sportbibeln.se. Den konkurrerar redan nu med Expressen och Aftonbladet sett till antalet interaktioner.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetNyheter365ViraljournalistikOmtalatViraltExpressenSportbladetLajkat.seNewsnerStefan Persson

Nyheter365 driver idag de virala sajterna Newsner och Ett gott skratt. Sedan december har Nyheter365 dessutom ett säljsamarbete med Aftonbladets Lajkat.se, som går ut på att Nyheter365 säljer annonser för Lajkat under 2016.

Nu vill Nyheter365 ta fler marknadsandelar på nätet. Sen några veckor tillbaka driver de trafik via Facebook till sajten Sportbibeln.se. Här samsas allt från artiklar till roliga videos och Zlatans drömelva.

– Vi har länge tyckt oss se en lucka i Sverige för viral sportjournalistik. Samtidigt jobbar vi med att bredda vår målgrupp och nå ännu fler på sociala medier. Vi är med Newsner och Ett gott skratt redan Sveriges tredje största publicist på Facebook, efter Aftonbladet och Expressen, men vi har också målgrupper där vi varit mindre starka. Sportbibeln tillsammans med Lajkat blir ett starkt komplement och gör att vi ännu mer kan bli det självklara valet för alla annonsörer som vill nå ut i sociala medier, säger Nyheter365:s redaktionschef Stefan Persson till Resumé.

Sportbibeln.se har redan nått målet om att bli Sveriges tredje största sportsajt på Facebook efter SportExpressen och Sportbladet sett till interaktioner.

– Innan sommaren hoppas vi vara Sveriges tredje största sportsajt även sett till besökare på Sportbibeln.se.

Sajten kommer dock inte likna Newsners sätt att skriva.

– Nej, varje sajt har sitt språk och varje målgrupp har sitt sätt att bli tilltalad på. Du kommer inte känna igen dig från Newsner.

Kommer ni innehållssamarbeta med Lajkat?
– Det finns inga diskussioner överhuvudtaget om innehållssamarbeten kring Sportbibeln.

Hur ser det ut med annonsering?
– Tanken är – precis som med Newsner – att vi ska jobba främst med native-annonser, branded content och branded video.

Kommer det fler sajter från er sida?
– Det utesluter vi inte, men just nu är det fullt fokus på de här tre.

Blir det nyrekryteringar?
– Ja, vi söker personal till samtliga sajter och vår nativeproduktion, säger Stefan Persson.

För ett par veckor sedan skrev Resumé att Nyheter365 var till salu. Schibsted uppges vara en av de intresserade.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.