Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

”Nyhetsarbetet har högsta prioritet”

Publicerad: 9 September 2013, 07:45

Foto: Joakim Ståhl

SvD:s nye chefredaktör, tidigare chefen för digitala medier, Fredric Karén, har tre tydliga fokusområden klara. Den röda tråden är att nå nya höjder med nyhetsarbetet.


Ämnen i artikeln:

Fredric KarénLena K SamuelssonSvDSchibsted

– Fler läser oss nu än någonsin, det måste man komma ihåg. När vi räknar  samman papperstidningen och besöken på SvD.se och i mobilen når vi  dagligen en miljon läsare, säger SvD:s nye chefredaktör Fredric Karén i  en intervju med den egna tidningen.

Fredric Karén berättar också att han  drog en lättnadens suck när personalen var positiv till att han tar över  ledarskapet efter Lena K Samuelsson, som enligt egen utsago har valt  att gå vidare inom Schibsted-koncernen.

Fredrik Karén har nu tre  tydliga mål framför sig: justera tidningens form för att skapa en mer  nyhetstät produkt, dra igång ett projekt för att vässa nyhetsarbetet och  hitta metoder för att tillvarata online-journalistiken till tidningen.

Han  räknar också med att kunna presenterna nya kolumnister som kan tillföra  nya perspektiv samt sjösätta ett antal digital projekt under hösten.

Resumé har berättat att Fredric Karén var tydlig till personalen med att man på sikt måste lägga ned tidningen som sådan:

”Det  främsta argumentet för att papperstidningen ska få leva kvar är att en  nedläggning skulle påverka varumärket negativt. Klart är att  medarbetarna nu kommer att ha en tydligare policy om att webben går  först.”, sade han till personalen.

Resumé har också berättat att det kommer leda till att samtliga redaktionsmedlemmar ska utbildas inom webbpublicering.

I SvD-intervjun kan inte ge något enkelt svar på hur tidningen ser ut om fem år:
–  Tidningen kan se ut som idag, med utgivning varje dag, den kanske har  ett annat, mindre format eller så kanske den kommer ut färre dagar. De  närmaste åren kommer att ge oss många av de svar vi behöver för att  navigera i strukturomvandlingen, säger Fredric Karén till SvD.

Han  ser inte att någon annan än Schibsted är bättre lämpad som ägare av SvD –  Amazon-grundaren Jeff P. Bezos köpte exempelvis Washington Post för 250  miljoner dollar nyligen.
– Vi är en del i ett av världens mest  digitala mediehus och kan hjälpas åt inom koncernen när det kommer till  olika tekniska lösningar, det är en enorm fördel. Den enda nackdelen jag  kan se är möjligen att det kan bli en del byråkrati, säger Fredric  Karén till SvD.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.