Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Nyhetsbyrån Direkt backade

Publicerad: 22 Juli 2008, 10:09

2006 var ett bra år för Nyhetsbyrån Direkt som ökade försäljningen med 8,7 procent. 2007 visade sig gå betydligt sämre. Totalt föll nyhetsbyråns försäljning med 26 procent.


2006 ökade försäljningen med närmare 9 procent för nyhetsbyrån som erbjuder information till finansiella sektorn och media. Från 45,1 miljoner kronor till 49 miljoner.
Nu tappar företaget igen. Årsredovisningen för 2007 visar på dystra siffror. Totalt föll   Nyhetsbyrån Direkts försäljning i fjol till 36,1 miljoner.

   Enligt Direkt är försäljningsminskningen ett resultat av att företaget sålde Findata till OMX.
   ”Findatas databas, bland annat indexberäkningen, blev därmed inte längre en del av Nyhetsbyråns Direkts produktutbud.”

   Resultatet efter finansiella poster slutade på -5 miljoner kronor. 2006 låg det 4,5 miljoner.

   Nyhetsbyrån har under året förnyat återförsäljaravtalen med Reuters och Infront. Dessutom har den tidigare kopplingen till SIX fortsatt att lösas upp.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.