Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Nyhetsbyrån som ska förnya journalistiken

Publicerad: 28 Maj 2015, 10:55

Nyhetsbyrån

Foto: Pressbild.

Den långsiktiga ambitionen är att fungera som en nationell nyhetsbyrå för en mer kvalitativ journalistik, där representation beskrivs som en viktig del.


Ämnen i artikeln:

JMK

I det pressmeddelande som presenterar satsningen ifrågasätts dagens medielogik. Som exempel på en journalistik som innehåller både faktafel och bristande nyansering lyfts mediernas rapportering från förra veckans polissammandrabbningar i Tensta fram. En sensationsjournalistik man menar förstärker en bild av Tensta som en problemförort.

I ljuset av det konstateras att frågan om tolkningsföreträde – vilka som får respektive inte får synas och höras i medierna – är ett akut demokratiproblem. Och arbetet med just representationsfrågor kommer att vara ett viktigt fokusområde för Nyhetsbyrån.

Den långsiktiga satsningen, som vill fylla funktionen som "kunskapsbank i etablerade mediers nödvändiga omvärldsbevakning", har möjliggjorts genom stöd från Allmänna Arvsfonden. Nyhetsbyrån är ett samarbete mellan Tensta konsthall, JMK, Konstfack och kvinnonätverket StreetGäris.

– Jag är trött inte bara på det faktum att media ger en felaktig bild, utan att de just vill ge en bild av områden som Tensta. Det finns inte en statisk bild av området utan många föränderliga bilder och det vill vi lyfta, säger Julia Söderblom Arce, deltagare i Nyhetsbyrån.

En grupp på omkring tio personer i åldrarna 18-26 som alla vill se en förnyad journalistik kommer att träffas vid ett par tillfällen i veckan och undersöka olika former av dokumentärt berättande. I en beskrivning av Nyhetsbyrån står att den "är organiserad som en kurs som skuggar utvalda moment på JMK och Konstfack men som också tillsammans med inbjudna konstnärer testar okonventionella metoder som sällan får plats inom nyhetsjournalistiken". Till exempel arrangeras workshops, seminarier och redaktionella uppgifter tillsammans med gästföreläsare. Syftet är att unga ska erbjudas en experimentell form av förberedande kurs inom dokumentärt berättande och journalistik. Nyhetsbyrån beskrivs som ett tydligt exempel på ett sätt som institutioner kan arbeta med att fullfölja sitt uppdrag att vara till för alla medborgare.

– Det är nödvändigt att vi får in studenter med andra bakgrunder och erfarenheter för att kunna bryta upp den homogena sammansättningen i journalistkåren. Erfarenheterna från projektet har stor betydelse för hur JMK behöver anpassa sin utbildning för att nå de studentgrupper som vi vill ska söka till oss, säger Gunilla Hultén, studierektor för journalistutbildningen vid JMK, Stockholms universitet.

Det nära samarbeter med Tensta konsthall har gjort det möjligt att ta utgångspunkt i olika tillvägagångssätt som används inom konsten. Frågorna man ställt sig är: "Hur kan konstens metoder vara givande i kritiken mot en medielogik som slår hårt mot förorterna och hur kan vi istället arbeta genom eftertanke och reflektion?".

– I alla homogena grupper riskerar relevanta samtidsperspektiv att osynliggöras och intressanta historier att aldrig berättas. Att skapa ett intresse för journalistik och visuell kommunikation hos unga människor från förorten hoppas jag leder till att dessa i framtiden söker sig till konst- och journalistikskolorna och snart arbetar på tidnings-, teve- och radioredaktioner. De behövs i dagens medieklimat, säger Joanna Rubin Dranger, professor i illustration på Konstfack.

Linnéa Kihlström

Ämnen i artikeln:

JMK

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.