Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Nyhetsjättar bekymrade över att Google rensar artiklar

Publicerad: 4 juli 2014, 06:35

Google har börjat rensa nyhetsartiklar från BBC och The Guardian i sina sökresultat efter EU-domen, vilket har skapat en censur-debatt. Twittrandet har nått nya höjder i Almedalen. TV4-profilen Steffo Törnqvists cigarrökande har anmälts till Granskningsnämden. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.


Nyheter rensas bort av Google
I maj beslutade EU-domstolen att människor ska ha rätten att bli "bortglömda" på Google. I veckan har flera nyhetsorganisationer såsom BBC och The Guardian informerats om att vissa artiklar inte längre finns med i Googles sökresultat, enligt Ny Times.
En av de bortplockade länkarna rör ett BBC-inlägg från 2007 om Merill Lynchs förre chef, Stanley O´Neal.
Tidningen rapporterar också att Googles tilltag har skapat en stor debatt om censur och inskränkningar i medias frihet.

Ny Times rapporterar också att artiklar fortsätter att finnas på nyhetssajternas webbplatser och att man också kan hitta dem via den amerikanska versionen av Google.

Google har samtidigt har varnat för att domen kan skapa en hel del problem. Google har under perioden 29 maj till 30 juni fått in cirka 70 000 önskemål om att få plocka bort sökresultat.

Sociala medier-rekord i Almedalen
Twittrandet i Almedalen slår alla rekord. Över 40 000 inlägg bara i måndags. Det flitiga användet av sociala medier speglar också diskussionerna i Almedalen. Det framgick bland annat vid ett seminarium som Stiftelsen för infastruktur ordnande. De politiska representanterna var dock inte säkra på om sociala medier sätter den politiska dagordningen.
- Det finns en övertro på sociala medier som lösningen på alla problem med politiskt arbete. Det viktiga för oss är att där finns människor som vi kan ha det där förlängda samtalet med. De sociala medierna gör det möjligt för oss att så att säga bjuda upp till dans och våga ta debatten, sade Emma Rung (MP) till TT, enligt Svenska Dagbladet.

Steffos bolmande anmäls
TV4-profilen Steffo Törnqvist anmäls till Granskningsnämnden för sitt rökande i Nyhetsmorgon- under sändningarna från Almedalsveckan har han syns med sitt bolmande i rutan.
– Jag kallar det inte ens att röka cigarr, jag kallar det att njuta cigarr, säger han till Nöjesbladet.
Anmälaren anser att "rökning är ofta inkörsport till tyngre missbruk", men Steffo Törnvist drar en tydlig skiljelinje mellan cigarrer och cigaretter eftersom man inte drar halsbloss när man röker cigarr.

Taxibolag fälls av RON
Taxijakts annonser med budskapet "Din dotter är fortfarande oskuld. Men om du skickar henne i en osäker taxi kan det gå fel" fälls av Reklamombudsmannens Opinionsnämnd, RON.
"Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner att den anmälda annonsen är stötande och spelar på rädsla samt är könsdiskriminerande och misskrediterande", skriver nämnden i ett uttalande.
I sitt yttrande till RON skriver Taxijakt att annonsens syfte var att belysa ett stort branschproblem – svarttaxi, enligt SvD.

Svensk sefie-app hyllas
Selfies har blivit ett fenomen och det finns till och med nätverk för selfies – Shots. Nu har Skåne-bolaget Crunchfish släppt appen "GoCam!" som gör att man kan ta selfies utan att ens nudda mobilen – kameran väntar med att fota tills du signalerar med handen att du är redo. Du måste dock stå inom tre meter för att appen ska fungera. Appen har stor uppmärksamhet.
–Vi gick först ut med appen i Sverige och Australien, men konstaterade fort att vi fick tweets och press från alla håll i världen, bland annat Indien, Sydostasien, flera europeiska länder och Kanada, säger Joakim Nydemark, vd på Crunchfish till Aftonbladet.

Uefa kräver att Rosengård byter logga
Det europeiska fotbollsförbundet, Uefa, anser att Rosengårds logotype är för lik Champions League logotype. Nu tvingas Rosengård byta sitt klubbmärke.
- Det handlar om stjärnorna i bollen, säger FC Rosengårds sportchef och tillförordnade vd Erling Nilsson till Sydsvenskan.
Klubben fick den första indikationen i samband med Champions League-finalen. Då frågade Uefa hur gammalt klubbmärket är o- det kom till år 2007. Rosengård förstod vartåt det hela barkade hän och har tagit fram ett nytt klubbmärke – även det måste godkännas av Uefa, enligt Sydsvenskan.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.