Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Nyhetsmorgon presenterade satirnyhet som seriös forskning

Publicerad: 9 December 2016, 10:26

Jenny Strömstedt och Steffo Törnquist.

Foto: TV4

TV4:s morgonprogram presenterade studie om vilka frukter människor använder när de låtsas svara i telefon. Problemet? Nyheten kommer från satirsajten The Onion.


Ämnen i artikeln:

NyhetsmorgonJenny StrömstedtTV4

Fejknyheter är ett stort problem för Facebook och andra sociala medier. Men falska storys kan också hitta in i de traditionella medierna.

Det var i gårdagens Nyhetsmorgon i TV4 som programledarna Jenny Strömstedt och Steffo Törnquist presenterade nyheter av mer lättsam karaktär. En av dessa var en forskningsrapport som visade att nästan alla väljer en banan när de ska låtsas svara i telefon. Bara några få procent väljer andra frukter.
"Framför allt intressant att man bedriver den här typen av forskning" säger Jenny Strömstedt i sändningen (se klippet nedan).
"Ja, det är helt obegripligt" säger Steffo Törnquist och fortsätter:
"Då visar den här forskningen, som någon har gjort seriöst...nämligen John Hopkins på universitet i Baltimore, att de flesta tar banan".

Men forskningen är i själva verket för bra för att vara sann. "Nyheten" om den påhittade studien är hämtad från satirsajten The Onion. Kopplingen uppmärksammades igår av Twitteranvändaren Daniel Blomberg som undrar hur det egentligen står till med källkritiken i TV4:s program.

Förra året utsågs Nyhetsmorgon till "Årets förvillare" av föreningen Vetenskap och Folkbildning. I motiveringen sa det att programmet "genom sina val av inslag, intervjupersoner och så kallade "experter" bidragit till att vilseleda allmänheten".

Nyhetsmorgons programchef Johanna Thulin Bratten säger:
– Under rubriken Dagens Luring blev vi lökigt nog faktiskt själva lurade om den knasiga forskningen. Tur att det var en så harmlös nyhet, men det gör oss ändå påminda om att det är viktigare än någonsin att kolla fakta, även när det gäller den här typen av skämtsamma inslag.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.