Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

NYT dubblade digitala prenumeranter under 2016

Publicerad: 3 februari 2017, 08:36

Foto: Wikimedia Commons

New York Times har satsat hårt på att locka digitala prenumeranter. Deras senaste kvartals-rapport visar att det lönat sig. Tidningen lyckades under 2016 öka sina digitala prenumeranter med 45,9 procent. Samtidigt sjunker intäkter från printannonsering som en sten.


New York Times gick häromveckan ut med sin vision för hur företaget ska utvecklas de närmsta åren. I fokus låg fortsatta digiala satsningar på visualisering, nyhetsbrev och kvalitetsjournalistik.

Redan nu kan dock tidningen visa upp fina siffror från 2016. Under året lyckades tidningen knyta till sig 583 000 digitala prenumeranter, en ökning med 45,9 procentenheter jämfört med 2015. Många av de nya prenumeranterna valde att teckna sin prenumeration efter att Donald Trump valts till ny president.

Samtidigt som de digitala prenumerationerna och intäkterna ökar fortsätter printintäkterna att rasa i snabb takt. Under det fjärde kvartalet tappade tidningen hela 20,4 procentenheter av sina intäkter från printannonsering. De digitala annonsintäkterna ökade under perioden med 15, 8 procentenheter.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.