Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Nytt bakslag för Nobel Media

Publicerad: 29 Oktober 2008, 13:33

Rättighetsföretaget IEC har brutit samarbetet med Nobel Media. Ett skäl uppges vara Nobel Medias för högt ställda förväntningar på världens intresse för arrangemangen. – Vi är överens om att avbryta samarbetet med omedelbar verkan, säger IEC:s vd Jonas Persson.


truefalse

Nobel Media har åter åkt på ett bakslag.

Nobel Media AB är Nobelstiftelsens dotterbolag med uppdrag att förvalta och utveckla medierättigheter kring Nobelarrangemangen. Bolaget bildades 2004 och krävde under sina tre första år ett Nobelpris i ägartillskott, 10 miljoner kronor, för att inte hamna på obestånd.
I fjol drog bolaget in drygt 20 miljoner i sponsorspengar, varav hälften från Volvo och Ericsson. I övrigt var det klent med intäkter, till exempel från tv-rättigheter, och omsättningen landade på 27 miljoner kronor. Men vinsten blev över 9 miljoner kronor.

För att få fart på tv-sändningarna utomlands anlitades det internationellt erfarna rättighetsföretaget IEC in sports, som säljer sporträttigheter över hela världen och har goda kontakter med tv-bolagen. IEC började bearbeta marknaden i somras och har tagit in ett antal offerter på Nobelsändningar från utländska tv-företag.

Men för två veckor sedan avslutades samarbetet abrupt. Enligt Resumés källor skedde det på initiativ från IEC, som funnit Nobelfolket oerhört svåra att samarbeta med. Men IEC:s vd Jonas Persson vill inte bekräfta någon konflikt eller ge någon bakgrund till det kortlivade samarbetet:
– Vi har gemensamt bestämt oss för att inte fortsätta samarbeta. Vi har sedan i somras marknadsfört Nobel Media och tagit in anbud. Dessa har vi nu överlämnat till Nobel Media.

När ska samarbetet avslutas?
– Det avslutades för en dryg vecka sedan. Vi är överens om att avbryta arbetet med omedelbar verkan. Det är allt jag säger, jag kommenterar inga kundrelationer.

Ett skäl till att Nobelarrangemangen har varit svårsålda utomlands sägs vara att Nobel Media redan har ett samarbete med BBC om programmet ”Nobel minds”.
– Vi och IEC har gemensamt och i samförstånd beslutat att inte gå vidare, säger Nobel Medias vd Camilla Hyltén-Cavallius.

Varför?
– Vi vill att programmen ska placeras på ett sätt som stämmer med vår distributionsstrategi. Det gör vi bäst själva och har anställt Tamzen Isacsson från BBC för att arbeta med detta. Vi planerar att öka vår distribution.

SVT skötte i 46 år de i Sverige prestigeladdade Nobelsändningarna. I fjol fick TV4 uppdraget, bland annat för att underlätta kommersialiseringen av arrangemangen. TV4 satsade stort, rensade tablån från annan reklam än huvudsponsorerna Volvo och Ericsson, byggde en Nobelsajt och producerade en rad kringarrangemang. Enligt obekräftade uppgifter gick Nobelsatsningen back med någon miljon för TV4, om man bortser från goodwillvärdet.

Men i våras sade Nobelstiftelsen upp avtalet sedan kinesisk tv hade klippt i ordföranden Marcus Storchs tal. Sändningarna återgick till SVT. Kostnaden för att producera Nobelarrangemangen ligger mellan 10 och 15 miljoner kronor.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.