Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Nytt branschinitiativ ska lösa digitala mätproblematiken

Publicerad: 7 Maj 2020, 12:00

Olika annonsformat och mätstandarder har lett till svårigheter när det kommer till att utvärdera marknadsinsatser. Nu vill Sveriges annonsörer tillsammans med några av landets största annonsörer och mediebyråer hitta en gemensam standard för medieköp.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Sedan de digitala medierna blev ett självklart inslag i mediemixen har mätbarheten och jämförbarhet av olika insatser varit ett omfattande branschproblem. Problemet bottnar i att de olika medierna har olika krav, och olika valutor, för vad som exempelvis ska räknas som att någon sett annonsen, något som gör att jämförelser över olika medieslag blir svåra att göra.

LÄS MER: Effekt, mätningar och transparens – så ska Sveriges Annonsörer utvecklas

Nu vill branschorganisationen Sveriges annonsörer ta krafttag i frågan och inleder därför ett initiativ tillsammans med några av Sveriges största annonsörer och mediebyråer. Målet är att ge bättre förutsättningar för både annonsörerna och mediebyråerna och skapa en samsyn kring mått och valutor i samband med medieköp. Med i initiativet finns annonsörer som Ica, Volvo, McDonalds och Samsung och mediehus som Tv4 och Jcdecaux. Noterbart är att inga mer digitala aktörer finns med.

LÄS MER: Aftonbladet ökade 300 procent i MMS mätningar – så gick det till

– Detta är en kraftsamling och ett historiskt samarbete för att komma tillrätta med en av branschens stora utmaningar. Vi är glada att vi har med oss starka partners och flera av Sveriges största medieköpare i detta projekt, då det är avgörande för att nå framgång. Vi måste hitta lösningar tillsammans, och säkerställa att de gör nytta för alla parter. Med coronakrisen när varumärken, byråer och medier har det tufft ser vi det som viktigare än någonsin att skapa ordning och trygghet kring medieköp, säger Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer.

LÄS MER: Investeringarna ökar – men reklameffekten minskar

Projektet utgår från ramarna inom det internationella projektet ”Cross media measurement” som initierades av Sveriges annonsörers globala motsvarighet World Federation of Advertisers, WFA.

– Det krävs ordning och reda och tydliga standarder och definitioner för att vi ska kunna säkerställa kvaliteten i annonsmiljöerna. Vi behöver reda ut hur kostnad vs värde skiljer sig åt mellan olika kanaler så att det blir möjligt att jämföra dem med varandra. Att annonsörer, mediebyråer och mediekanaler har samsyn kring vad man köper och säljer är avgörande för att skapa trygghet och förtroende kring medieköp, säger Per Carleö, marknadschef på Volvo Cars.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.