Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Nytt mobilrekord för Expressen

Publicerad: 1 Juni 2015, 08:21

Klas Granström.

Foto: Expressen.

UPPDATERAD. Expressen har slagit nytt trafikrekord i mobilen. Den nya toppnoteringen från förra veckan lyder 4 100 393 unika besökare.


Ämnen i artikeln:

Klas GranströmExpressen

Slaget om läsarna i mobilen har blivit det viktigaste för mediehusen i takt med att tillväxten på desktop har stannat av. För Expressens del gick förra veckan rekordbra och nu jublar de över ett nytt trafikrekord.

– Rekordsiffrorna är ett resultat av ett långsiktigt och fokuserat arbete med att digitalisera vår verksamhet. Kärnan i Expressen är förstås nyhetsarbetet och vår nyhetsdesk är helt inriktad på att leverera bästa kvalitet snabbast i mobilen, som nu är den viktigaste kanalen för oss, säger Klas Granström, redaktionschef och ansvarig för digitala medier på Expressen.

De lyfter fram att Expressens marknadsandel i mobilen nu ligger omkring 40 procent, jämfört med bara 20 procent för cirka ett år sedan. Detta trots att Aftonbladet integrerat viralsajten Lajkat i sin trafik.

Förra veckans rekord beror enligt Expressen på en rad faktorer, så som Paul Frigyes exklusiva reportage inifrån Eritrea, Socialdemokraternas kongress i Västerås och Madeleine och Chris O´Neills flytt till London. Hur deras olika sektioner, som viralsajten Omtalat, bidrog till trafikrekordet framgår inte.

Aftonbladet hade också en stark trafikvecka. I en kommentar säger analyschefen Antoaneta Nikolaeva:

– Förra veckan nådde Aftonbladet 5,4 miljoner unika webbläsare i mobilen och hela 116 miljoner sidvisningar. Det är inte rekord för oss men fortfarande en ökning på 33 procent från föregående året. Aftonbladet fortsätter att växa i mobilen från en redan mycket hög nivå och är omstritt Sveriges primära nyhetskälla.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Klas GranströmExpressen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.