Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Nytt nummer av Resumé: Datadrivet, startups och den lyxiga gubbklockan som började gå i tid

Publicerad: 21 Maj 2020, 08:14

Vad har modern marknadsföring med psykedeliska tv-serier från 1960-talet att göra? Mer än vad du kan ana. Här är nya numret av tidningen Resumé.


Ämnen i artikeln:

Resumé

En av det sena 1960-talets bästa tv-serier var den engelska The Prisoner. Handlingen cirkulerar kring en engelsk spion som säger upp sig från jobb men blir inlåst på en badort (övervakad av en gigantisk vit badboll!) som är essensen av den engelska kulturen. Alla är anonymiserade, seriens hjälte är Number Six, och ledningen för badorten försöker ta reda på varför Number Six vill lämna sitt jobb. I en klassisk scen ropar han ”I am not a number! I'm a free man!”.

Det är väldigt surrealistiskt och underhållande.

Majnumret av tidningen Resumé har inte riktigt samma psykedeliska innehålla men handlar en hel del om huruvida vi ska se på människor som datapunkter eller kännande individer. När Google år 2022 fasar ut tredjepartskakor från webbläsaren Chrome blir den så kallade datadrivna annonseringen betydligt mer komplicerad. 

– Vi måste rita om marknadsföringens hela ekosystem.

Tredjepartskakan förväntas vara slut inom två år. Och ingen har hittills hittat något bra alternativ, säger IAB:s Charlotte Thür.

Så vad gör de unga moderna bolagen? Startups? De använder sig visserligen av dataanalys men utgår från människors känslor och drivkrafter. I en fördjupning förklarar vi varför människors beteenden blivit så viktigt för allt fler bolag. Och det är inte bara marknadsavdelningarna som analyserar våra känsloliv utan många bygger hela sin affärsidé på målgruppens känsloliv. Vi tittar närmare på bolagen Dreams, Go Climare Neutral och Flarie. 

Strax innan coronakrisen kom till Sverige var klocktillverkaren Breitlings marknadschef Tim Sayler på visit för att berätta om hur de nya ägarna döpt om varumärket. Fram till 2017 var Breitling mest sexistiska av alla gubbiga klockor, men i dag är man mer med sin tid.

Walter Naeslund skryter lite om hur tidigt han går upp och tränar på gymmet, Judith Wolst berättar hur man sätter upp ett digitalt event, Max nye marknadsdirektör Maria Ziv minns när hon köpte media på Louvren och Aase Berg förklarar varför corona är ett kunskapslyft.

Det och mycket, mycket mer går att läsa om i rykande färska numret av Resumé.

Ingen prenumeration? Lugn det löser du här!

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Resumé

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.