Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Nytt nummer av Resumé: SAS bakom masken

Publicerad: 22 Oktober 2020, 07:34

I nya numret av Resumé ger SAS kommunikationsdirektör Karin Nyman berättelsen om flygbolaget inifrån.

I slutet av mars gick SAS in för nödlandning. Tack vara ägarnas kapitaltillskott blev det ingen krasch. I nya numret av Resumé berättar kommunikationsdirektör Karin Nyman om krishanteringen, varumärkesarbetet och känslorna när ingen längre flyger.


Ämnen i artikeln:

Resumé

”Det är vecka nio, stockholmarnas sportlov. SAS gav ut sin kvartalsrapport på onsdagen den 26 februari. ”Ingen coronaeffekt” skriver man.

– Och det var helt sant. Då ... säger Karin Nyman och slår ut med händerna.

Dagen därpå noterade bokningen att fler passagerare än normalt uteblev från sina flyg, no show.

På fredagen ”smäller det”.

Karin Nyman hör nyheten på ledningens veckomöte den eftermiddagen.

– Bokningarna hade tagit tvärstopp. Att det var så radikala nedgångar, bara över en dag, det kom som en chock för oss alla.”

Det här ett avsnitt från en artikel i nya numret av Resumé. SAS kommunikationsdirektör Karin Nyman berättar om åtta skakiga månader på det skandinaviska flygbolaget. Om känslorna, tankarna och vad som sas bakom kulisserna. Och hon berättar om hur SAS tillsammans med Åkestam Holst lägger ut en annan bäring för varumärket som ska kunna lyfta efter pandemin. 

Om SAS tvingades nödlanda har Helsingborgs stad blivit uppgraderad till en bättre klass. Staden har utsetts av EU till en av Europas mest innovativa städer. En viktig och bidragande orsak till den positionen är förre reklamaren Micco Grönholm. Han har numera titeln Head of Future och kallar sig för mellanrumschef. Han förklarar för Resumé hur Helsingborg kunde lyckas och om det verkligen är bra att driva en kommun med innovationsarbete. 

För ett år sedan fick 15 marknadschefer många bonuspoäng när de utsågs till bäst i Sverige. Det var fest och glam under kristallkronorna på Berns salonger. Men vad hände när ljuset hade slocknat och vardagen tog vid? Vi vet för vi har frågat dem om vad de har lärt sig sen dess. Många har bytt jobb, en del till och med yrke medan andra har kämpat på. Alla har mycket att berätta.

 En annan stjärna inom marknadsföring är professor Mark Ritson. En svärande engelsman som har idolstatus i vissa kretsar. Ett fenomen som vi lät kulturjournalisten Niklas Wahllöf analysera. Och han går till botten med Ritsons kultstatus. 

Vidare berättar vi om varför Amazon inte alls behöver bli en vinnare, om ett forskningsprojekt som frågar vanliga konsumenter om vad de tycker om datadriven marknadsföring, analyserar varför Folksams varumärke är framgångsrikt, Anitha Cleménce summerar vad hon lärt sig från sina bästa kommunikationsjobb och Aase Berg förklarar hur en it-konsult kan sätta en värdekonservativ varumärkesposition. Detta och mycket mer går alltså att läsa i nya Resumé.

Allt detta och mer därtill i nya numret av Resumé. Här löser du en prenumeration.  

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Resumé

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.