Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Nytt nummer av Resumé: Varför är UX-design så tråkig?

Publicerad: 25 Mars 2021, 09:02

UX–design är effektiv, det vet vi alla. Men varför måste den vara så tråkig? Vi ringde upp den store Rory Sutherland och i nya numret av Resumé lägger han ut texten om intressantare lösningar.


Ämnen i artikeln:

Resumé

Placeringen av köpknappen, den digitala köpresan och allting annat konverterar bättre om en UX- IX- och en CX-designer har fått säga sitt. A/B–testat minsta kommatecken. Ingen kan protestera eftersom det fungerar. 

Men finns det alternativa vägar framåt? Som tar intressantare omvägar fram och som till slut blir ännu bättre? 

Svår fråga och vi kontaktade storheter som Ogilvys vice ordförande Rory Sutherland och före detta gururn Tom Goodwin för att höra om design med friktion. Slutsatsen är att i de flesta fallen är det bäst att ha sökrutan uppe till höger men sen går det att tänka annorlunda runt både digital form, köpupplevelse och affärsdesign. Allt finns att läsa i en djupdykning i Resumé som kommer ut i dagarna.

Åhléns rapporterade häromdagen om en förlust på 330 miljoner kronor. Förklaringen är corona, sas det i ett pressmeddelande från Axel Johnson. Självklart, men om man räknar ihop de senaste fem årens förluster börjar man närma sig miljarden. 

Åhléns är ett varumärke som var med och definierade Sverige under 1900-talet. Uppbyggt runt välstånd, masskonsumtion och massmedier. Men under 2000-talets individualism, e-handel och sociala medier tycks Åhléns ha gått vilse. I nya Resumé berättar vi om ett varumärke som säker sin nya identitet.

Om UX-designers ibland A/B-testar oss till sömns så testar Resumés Designindex oss till nya insikter om vilka förpackningar och identiteter som ger bäst likings och köpintention. En slutsats som vi kan avslöja redan här är att förnyelse av design ger i de flesta fall resultat. 

Vidare låter vi Telenor och Tre duellera mot varandra, förklarar vitsen med reklamnostalgi, om pinsamma missar i datahantering, lärdomar om misslyckade projekt i sociala medier och vår amerikanske reklamkritiker Mark Duffy skriver en förtäckt jobbansökan till NoA Åkestam Holst efter att ha gått på djupet i Bregottfabriken. 

Sedan berättar Gunilla Bergh hur hon varvar ned med Gittan, Ehrenstråhle listar sina favoritmetalband och vi berättar om vilket varumärke som hade högst buzz under februari. 

Plus väldigt mycket mer. 

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Resumé

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.